Tuesday, December 27, 2011

Perkembangan terkini


Mawi dan Tengku


aku. meng cun dan cooling down, chong

aku bersama tengku semasa rombongan ke KT


Kenangan semasa belajar PJK dgn En Omar


Adakah ex PPLD yang belajar mendapat 3 tahun 41?
Adakah fast track utk Guru Besar utk ke 44 masih on?
Adakah kita akan mendapat kenaikan pangkat itu?
Apakah yang dikata PEST yang menggantikan PTK itu?
Mampukah kita meneruskan sisa sisa usia kita utk terus bekerja hingga 60?
Apa lagi tekanan yang dihadapi di Sekolah menjelang 2012?

Seribu satu soalan sileh berganti dalam fikiran aku? Aku merenung dan tertanya semua persoalan itu semasa aku kesaorangan, memandu menuju ke Putra Jaya.

Mulai tahun 2012 juga aku tidak lagi berada di sekolah, Kini aku berada di KPM, ada kawan kawan sudah tahu ada juga belum tahu...Sejak aku berada di KPM, aku tidak pernah rasa bangga diri dan memprojek diri aku...aku ini hebat dan sebagainya, kalau ada kawan kawan berkata begitu, aku terima saja keikhlasan mereka. Itu dah rezeki dan suratan. Mulai tahun 2012 juga aku akan berpeluang melawat seluruh tanahair kita dalam menjalankan tugasku sebagai Penolong Pengarah. Aku terima seadanya dan aku seperti biasa akan enjoy dimana saja aku berada.

Aku mencari keseronokan kerja dan bukan glamour atau populariti, aku tidak mengejar elaun amhupun pangkat. Pada aku semua itu akan datang selepas kita memberikan komitmen pada kerja dan niat dnegan ikhlas...kenaikan pangkat adalah anugerah rezeki dari tuhan bukan dari manusia. Apa guna pangkat dan darjat jika, hidup dibenci orang dan sentiasa mendengki orang lain, hidup penuh kegelapan hati dan kegelapan silaturahim...aku mahu aman dan gembira sambil bekerja. walaupun kekadang teringat ingat keseronokan bekerja di sekolah, namun kepelbagaian pengalaman dan tempat kerja yang aku perolehi ini adalah aset yang amat berharga.

Kini aku juga akan tamat semester 3 pengajian sarjana aku di UPSI, kali ini 3 paper yang aku ambil ada final dan masuk periksa...manalah ada masa nak baca buku, macam biasa aku tetap yakin dalam menjawab semua soalan...sebab aku cuma nak pangkat B saja, lulus sudah memadai, kalau dapat A tu satu bonus. Mulai tahun depan, kalau ada letter ofer dari mana mana, kita boleh bergerak dan pindah tanpa lagi perlu mendapatkan pelepasan dengan izin dari KPM. Mulai tahun depan juga JPA akan menyemak pemberian elaun, manalah tahu ada Univerisiti offer kerja pada aku tahun depan..atau kerajaan beri elaun kepada pemegang masters..kan dah untung tu...jomlah belajar...never said too late...masters lebih senang dari first degree...

oklah dah panjang aku berceloteh, semabg lagi nanti pada masa akan datang, sesiapa nak menulis di blog ini sila hantar email kat aku di waibim@gmail.com aku akan invite sebagai penulis atau author di blog ini.

Thursday, December 1, 2011

Cuti yang sibuk

Aneh, cuti tetapi sibuk. Cuti sekolah yang panjang ini tidak banyak ertinya cuti kepada kepala sekolah. Bukannya ruang untuk bersantai, berehat menunggu sesi persekolahan yang baru. Sebaliknya, setiap hari sentiasa stres, dikejar waktu dengan pelbagai tugas yang perlu diselesaikan sebelum sesi baru bermula. Selagi belum siap sedia, pertanyaan anak-anak tentang rancangan bercuti ke mana-mana, sukar dijawab. Pertanyaan "makan angin ke mana cikgu, cuti sekolah ni?" oleh rakan-rakan dan jiran2 sukar dijawab, kerana kadang-kadang jawapanku yang mengatakan banyak lagi kerja belum selesai di sekolah, menjadi sesuatu yang melucukan kepada mereka. Mungkin sejak dulu lagi, masyarakat membuat tanggapan, bila sekolah bercuti, semua guru enjoy bercuti panjang. Mereka tidak pernah mengambil tahu, bagaimana sekolah perlu diurus dan dijaga pada zaman yang serba kompleks ini. Alangkah baiknya, jika media arus perdana, sesekali mengetengahkan apa yang berlaku di sekolah, ketika cuti sekolah. Sekurang-kurangnya masyarakat tahu dan tidak membuat tanggapan yang negatif kepada guru dan sekolah, bahawa cuti sekolah, cikgu2 seronok, gaji buta, makan angin dan bersantai sepenuhnya. Paling menakutkan kepada seorang kepala sekolah, apabila sesi persekolahan baru sudah hendak bermula, tetapi perancangan sekolah masih belum siap sedia.

Menyediakan perancangan sekolah bagi tahun berikutnya bukanlah sesuatu yang senang jika mengambil kira pencapaian tahun sebelumnya dan sasaran unjuran tahun berikutnya. Semua perkara perlu diberi perhatian, sumber manusia, kewangan, swot analisis sekolah dan sebagainya. Ini kerana sekolah hari ini, bukan seperti sekolah zaman dahulu yang boleh dicopy paste sahaja. Kredibiliti seorang pemimpin boleh juga dilihat daripada perancangan yang disusunnya mengikut faktor-faktor tadi, bukan sekadar menyusun tugas guru dengan sedikit perubahan dari tahun sebelumnya. Inipun bergantunglah kepada citarasa dan keupayaan seseorang pemimpin sekolah.

Sunday, November 20, 2011

Cabaran menyiapkan tesis master

Menyiapkan tesis master bukan sesuatu yang senang. Belajar, datang kelas, siapkan tugasan semasa boleh dibuat sebaik mungkin wpun kdg2 banyak juga cabarannya. Tapi untuk menyiapkan tesis, lain pula jadinya. Saya, jika diikutkan jadual awal yang dirancang, tamat semester 3, selesailah master saya. Tetapi apa yang berlaku sebaliknya. Tanpa kehadiran pensyarah, rakan-rakan sekuliah, mood untuk menulis tesis langsung tidak ada. Hilang semangat dan kekuatan untuk terus duduk menyiapkannya walaupun bahan-bahan sudah banyak dikumpul. Janji untuk menghantar lebih lebih awal dan konvo pada Julai lalu tinggal kenangan sehingga terpaksa meneruskan ke semester 4 dan wajib dihantar sebelum selesai semester 4, disember ini. Inilah akibatnya terlalu membiarkan diri dibuai dengan pelbagai perkara yang seterusnya menjadi cabaran yang sangat menakutkan. Malu dengan rakan2 sekuliah serta pensyarah penyelia. Semoga mereka faham dan membantu memberikan semangat untuk saya meneruskan misi menyiapkan tugasan penting ini.

Sunday, October 30, 2011

Satu Penemuan

Penemuan menakjubkan. .JANGAN MAKAN SARDIN
Assalamualaikum wbh

Saya dilahirkan dari keluarga miskin. Ibu bapa saya mengusahakan kebun getah. Waktu kecil, apabila ibu atau bapa membeli ikan sardin dalam tin, ia seperti satu makanan mewah. Sejak kecil memang saya suka makan sardin. Apatah lagi kalau masakan sardin yang dimasak oleh arwah ibu. Walau pun saya suka makan sardin, namun tidak berpeluang makan dengan kerap maklumlah bagi keluarga saya ketika itu, ia dianggap mahal.

Harga ikan sardin dalam tin pada hari ini dikira amat murah. Dalam lingkungan RM3 – RM4 sudah dapat satu tin sardin bersaiz besar. Kalau nak dibandingkan dengan membeli ikan kembung segar di pasar, rasanya lebih mudah dan murah membeli ikan sardin dalam tin. Tidak perlu memproses buang perut dan membasuh dan membubuh garam dan kunyit. Pendek kata, kalau beli ikan sardin, buka penutup, potongkan sedikit bawang dan tumiskan dengan cili, dalam tempuh yang singkat sudah siap lauk ikan sardin.
Tabiaat suka makan sardin saya berterusan sesudah kahwin. Namun tidak kerap kerana isteri kurang gemar ikan sardin.

Setelah saya berkenalan dan berguru dengan arwah guru, barulah saya terpaksa berhenti terus dari makan ikan sardin. Arwah guru saya bertegas memberikan arahan kepada saya “JANGAN MAKAN IKAN SARDIN”. Satu ketika setelah lama tidak makan ikan sardin, sewaktu saya makan tengahari bersama arwah guru, saya sangat terliur untuk makan lauk ikan sardin. Saya mengambil sepotong ikan sardin. Selepas itu, arwah guru saya tidak mahu bercakap dengan saya untuk beberapa jam kerana sangat marah kepada saya kerana mengambil lauk ikan sardin.

Lama kelamaan saya terpaksa belajar untuk tidak makan lagi ikan sardin. Alhamdulillah dengan pengalaman yang Allah berikan sepanjang bersama arwah guru dan terlibat dengan beberapa kes orang yang suka makan sardin, akhirnya kini saya memandang sangat jijik ikan sardin. Saya tidak akan memakan karipap ikan sardin dan sandwic sardin yang dihidangkan setiap kali mesyuarat di pejabat saya.

Mari kita lihat ikan sardin. Sewaktu saya suka makan ikan sardin dahulu, saya sangat suka makan bahagian tulang ikan sardin kerana ia lembut. Bagaimanakah ikan sardin ini diproses sehingga semua tulangnya menjadi lembut??. Kalau kita membuat eksperimen sains yang mudah di rumah dengan merebus seekor ikan kembung selama 3 hari 3 malam secara berterusan, insya-Allah akan kita dapati bahawa tulang ikan kembung ini tidak akan lembut. Mari kita ubah eksperimen ini dengan menggunakan pressure cooker memasak ikan kembung tersebut selama 3 hari 3 malam juga. Keputusannya akan tetap sama, tulang ikan kembung ini akan tetap keras.

Apa yang ingin saya persoalkan di sini ialah mengapa tulang ikan sardin ini sedia lembut apabila dikeluarkan dari tinnya? Jawapannya ialah sudah tentu terdapat bahan kimia khas yang dimasukkan ke dalam tin ikan sardin ini yang telah bertindak balas dengan tulang ikan ini sehingga menjadikan tulang ini lembut. Mengikut arwah guru saya, bahan kimia inilah yang menjadi ancaman kepada manusia apabila mereka memakan ikan sardin.

Apakah ancaman kepada manusia apabila memakan ikan sardin? Pemerhatian pertama atau kes pertama yang gunakan sebagai bahan bukti buruknya amalan makan sardin ialah kes seorang jiran saya yang terpaksa dibuang keseluruhan rahimnya kerana ketumbuhan fibroid di dalam rahimnya. Semenjak sekian lama saya berjiran dengan hamba Allah ini, saya memang tahu melalui anak-anak saya yang kerap ke rumahnya bahawa hamba Allah ini memang gemar memakan ikan sardin dan mee maggi. Maklumlah bagi seorang wanita dengan kerjaya besar yang sentiasa sibuk dan tiada orang gaji, penyelesaian mudah ialah memasak nasi berlauk ikan sardin dan kalau ingin lebih ringkas, stok mee maggi sentiasa tersedia.

Hamba Allah ini telah kehilangan rahimnya semenjak usianya awal 40an. Begitulah, jikalau kerap seseorang terutama sekali orang perempuan gemar makan sardin, jawapannya, pelbagai tumor seperti fibroid di dalam rahim akan insya-Allah diberikan oleh Allah. Fibroid sebenarnya adalah sejenis kanser benign yang tidak merebak ke bahagian lain tubuh. Sebenarnya berdasarkan pemerhatian- pemerhatian lalu ini boleh dirumuskan seolah-olah di dalam tin ikan sardin terdapat sejenis bahan kimia yang bersifat karsinogen (bahan kimia penyebab kanser). Apabila kerap dan sudah cukup tempuhnya, ia akan menyebabkan tumor atau kanser samaada benign atau malignan. Namun dalam pemerhatian saya ia banyak menyebabkan fibroid dalam rahim dan tumor.

Antara sampel kajian saya yang suka dan kerap makan sardin ialah seorang hamba Allah yang secara tiba-tiba sewaktu mengandungkan anak keduanya iaitu seorang anak perempuan tiba-tiba mengidam makan ikan sardin. Hampir setiap hari sepanjang mengandungkan anak perempuannya ini hamba Allah ini akan makan ikan sardin. Akibat dari tabiaat ini, sebaik sahaja aak perempuan keduanya ini dilahirkan, terdapat ketumbuhan pada rahim bayi perempuan ini. Pembedahan terpaksa dilakukan ketika bayi ini berusia kalau tidak silap saya 3 bulan. Begitulah azab diperolehi dari tabiaat gemar makan ikan sardin.

Namun saya bersyukur kepada Allah swt kerana sebenarnya isu makan ikan sardin inilah yang antara menjadi punca sehingga akhirnya hamba Allah ini belajar ilmu agama dari saya sehingga pelbagai amalan syirik dan tangkalnya alhamdulillah telah dapat dibuang. Hamba Allah ini kini alhamdulillah telah menjadi antara murid saya yang banyak sekali mendapat pelbagai rahmat dari Allah walaupun dahulunya jahil.

Sebagai latihan pengukuhan kepada para pembaca budiman semua, cuba lah buat sedikit kajian ke atas mana-mana kenalan atau saudara mara yang pernah mengalami sebarang kes tumor atau fibroid dan selepas itu kajilah sejarah permakanan mereka ini. Kemungkinan besar mereka ini memang gemar dan kerap makan ikan sardin. Dengan itu marilah pembaca sekelian memboikot makan ikan sardin semoga insya-Allah dijauhkan Allah dari terkena sebarang penyakit berkaitan tumor, fibroid atau sebarang penyakit kanser lainnya.

Sekian untuk kali ini. INGAT, jangan makan ikan sardin.

Setakat mana kebenaranya

Wassalam wallahualam

Friday, October 28, 2011

FIRZAN ZIARAH TERENGGANU

Sdr. Firzan bersama ipar dan birasnya sekeluarga telah datang ke rumah saya sehari sebelum cuti Depavali. Mereka sempat bermalam di teratak rumah saya buat satu malam. Kami sempat bersama-sama berjumpa Sdr. Ismail (imam) di Dataran Shah Bandar Kuala Terengganu, kemudian makan malam di Restoran.....depan Masjid Terapung, Kuala Ibai.

Antara hidangan sarapan pagi yang saya sediakan ialah nasi dagang, mee hun, kayu keramat, karipap, milo dan tea o. Turut meraikan ialah Sdr. Hassan Embong, walaupun masih penat selepas balik dari lawatan ke Langkawi membawa rombongan PKK. Selepas sarapan Firzan sempat singgah ke ruah Hassan dan meneruskan perjalanan balik ke Temerloh.

Semoga Sdr. Firzan berpuas hati dengan layanan yang tidak seberapa yang sempat kami berikan. Terima kasih kerana sudi singgah. Maaf tiada gambar (kamera rosak). Mungkin Sdr. Firzan boleh e-mailkan atau letakkan gambar ke facebook.

Thursday, October 6, 2011

Kunjungan ke KK Sabah.


Baru-baru ini aku dan keluarga berkunjung lagi ke Kota Kinabalu, Sabah. Aku sangat berterima kasih kepada rakan-rakan di Sabah yang selalu membantu. Hari pertama aku dan keluarga dijemput oleh Mawi di Airport dan hari kedua, beliaulah yang bawa kami jalan2 sekitar KK. Hari ketiga, aku dan keluarga dilayan pula oleh Sheley dan suaminya. Dibawa kami jalan2 sekitar Pasar Tamu, UMS dan Bandaraya KK kemudian belanja makan tengah hari dan malam. Paling menarik, sempat kami bertemu dengan Dr Shukri, bekas pensyarah kita di UPSI dulu yang kini menjadi orang penting di UMS. Siti Dayang juga sempat call dan mengajak ke Ranau. Pendek kata, kalau ke Sabah, rakan-rakan kita ini sentiasa bersedia membantu. Terima kasih semua.

Monday, October 3, 2011

Lawatan Muhibbah


Siti Dayang, Martivi dan Vinie...datang ke SK Pontian ,
bersama meraikan Hari Guru satu ketika dahulu...
Lawatan Muhibbah yang tidak mungkin dilupakan..

Wednesday, September 28, 2011

Maaf..lama tak menulis


Assalamualikum semua

Maaflah lamadah koi tak menulis dalam blog, bukan tak ada masa..cuma malas jer. Harap semua sehat dan dah hampir sebulan bula raya berlalu.
Koi baru jer nyambung belajor kek UPSI...kali ni semester 3...pendaftaran subjek kali agak kecuh sebab tak diurus oleh orang yang berpengalaman...koi ngambek..isu dalam perakaunan, kaedah pengukuran dalam kurikulum dan pengajaran berasaskan web.

Semua subjek memang best dan banyak lagi subjek yang seronok nak dipelajari macam, kemahiran berfikir, kaedah menyelesaikan masalah, kemahiran membuat keputusan dll, cuma aku dibenarkan subjek yang telah ditetapkan saja...rasa macam nak ambik macam macam dan kerja nya belajar je...malas nak kerja lain...

Kalau tak masuk upsi pun aku akan berulang alik ke IAB sebab aku memang suka duduk dalam bilik kuliah, dgr org cerita , chit chat dgn kekawan dalam bilik kuliah dan enviroment begitu amat serasi dengan jiwa aku...aku tak nak score A abat B tetapi aku nak cebisan cebisan ilmu tuhan tu...kalau ada masa dan ruang aku transfer balik kat kekawan yang sudi nak dengar.

Kuliah kali ni, mula dari malam...kemudian pagi sabtu..rehat kemudian sampai jam 6 petang sabtu..aku masuk dan port aku biasalah kat surau UPSI. Kompleks UPSI di proton city dah hampir siap dgn pintu gerbangnya yang melengkung dan masjidnya berkubah biru amat seronok kalau kau orang ada semua dan belajar bersama sama disitu kan...

Semoga kau orang sehat dan gembira di zon selesa tuh..tahniah yang dah jadik GB dan pada GPK tu..tak per...bukan pangkat atau gred yang menjadi buruan kita...keredhaan Allah yang kita cari dan sentiasa komited pada apa saja tugas yang diberi...supaya kita terus mengharumkan nama IAB, dan UPSI yang telah banyak membantu kita

Salam dari aku
YUSOF BIN MOHAMAD
GURU BESAR
SK FELDA BUKIT DAMAR
28500 LANCHANG
MENTAKAB, PAHANG

Siap bagi alamat penuh tuh...manalah tau nak jemput kenduri....

Tuesday, August 23, 2011

Friday, August 19, 2011

Jalinan Kasih Seribu Kenangan


Isteriku yang telah berkorban utkku, pengganti aruah mak yang telah meninggal dunia
anakku huda dan yayah menjadi saksi dimajlis itu.
terima kasih keluargaku..

Thursday, August 11, 2011

Sunday, August 7, 2011

EPDC Aceh Pasca Tsunami



13 - 16 Julai yang lalu, aku membawa rakan2 MGB melawat Banda Aceh, yang dahsyat dilanda Tsunami 7 tahun yang lalu. Wpun, sudah 7 tahun, masih terasa impaknya betapa berkuasanya Allah SWT. Daripada kesan2 yang kami lihat serta perkongsian orang-orang yang menjadi saksi, betapa Tsunami yang melanda Banda Aceh maha dahsyat, sehingga ada yang merasakan apakah itu hari kiamat. Menurut cerita orang aceh, selepas Tsunami, Aceh begitu banyak berubah termasuk perubahan sikap dan ketakwaan hambaNya. Ikhtibar kepada kita, apakah kita menunggu petaka melanda?

Thursday, August 4, 2011

Satu penghargaan

Konvensyen Majlis Guru Besar Kebangsaan telah diadakan di Kuantan, Pahang. Pelbagai acara dan pembentangan di berikan. Antaranya oleh Dr Shukri Zain, pensyarah kita dahulu. Dr Shukri kini mengjar di UMS dan dipenghujung pembentangannya keluar gambar aku dan dia semasa kami berjumpa di UPSI satu ketika dahulu. Aku ketika ini baru mengambil borang kemasukan masters.

Terima kasih Dr. Ini adalah satu penghargaan kepada diri saya...orang kecil di kalangan para Guru Besar Walaupun tak disenaraikan untuk hadir tetapi kehadiran gambar ini pun pada saya, saya rasa amat dihargai.

Wednesday, August 3, 2011

Jalinan Kasih Seribu Kenangan


aku dihadapan rumah martivi, di kaki gunung di ranau...satu ketika dahulu


Martivi semasa berkunjung di SK Janglau semasa hari guru 2008 dahulu.
Sekarang sudah menjadi Guru Besar


Kawan kita paling muda, Guru Besar, Bendahari kita yang cantik, sekarang sedang membuat masters di UUM bersama Simah. Gambar semasa di UPSI 2008


Siti Dayang GB DG 34 KUP 41 di ranau, masih mesra dan baru kembali dari umrah bersama keluarganya sebelum puasa itu hari...dan yang lelaki tu aku tak kenal siapa...tetapi dia adalah antara lampu kemeriahan dalam kelas kita...Kak Pah, GPK1 di SK Tanjung Lalang Temerloh...boleh pergi sekolah berjalan kaki dan Kak Hasmah..aku selalu hello dengan dia dari masa kesemasa...


Macam macam perkembangan yang berlaku dikalangan kawan kawan kita, ramai yang dah jadi guru besar dan ada juga yang masih terus menjadi GPK. Ada yang masih saling berhubung dan ada juga yang senyap seribu bahasa. Namun Jalinan Kasih Seribu Kenangan antara kita tidak akan hilang begitu sahaja.

Semalam aku call martivi dan dayang. Kedua duanya telah menjadi Guru Besar di Ranau. Mereka sehat dan masih mesra macam biasa...dan menyampaikan salamnya kepada kawan kawan semua melalui blog ini...aku juga ada telefon mawi dan simah...semuanya ok, shelley juga selalu mengirim sms kepada aku...dari semasa ke semasa....aku rindu kepada semua kawan kawan . Dan sering tertanya...bilakah kita akan berkumpul semula?pada aku....marilah kita terus berkawan, jangan membawa diri kerana sesungguhnya menyambung silaturahim itu amat dituntut oleh agama.

Adakah harapanku nampaknya tinggal harapan....?

salam rindu.

Sunday, June 26, 2011

Masuk sem 3: PNGK 3.72

Berita dari IPS, sem 3 akan mula pada 12.9.2011 dan aku akan mendaftar lagi 3 subjek dan mulakan project paper aku dgn penyelia En Mohd Khalib Musa.

Sem 2 aku mendapat pointer 3.82 dengan semua subjek mendapat A. Analisis data bersama Prof Hariri aku dapat A-, Seminar bersama Prof Omar aku dapat A penuh dan Pentadbiran bersama Dr Jamal aku mendapat A-. PNGK aku setakad ini 3.72

Tidaklah susah mana masters ni...cuma susahnya mengurus masa dan berulang alik ke UPSI. Membuat asingment dan mencari bahan sikit sikit.

Mudah mudahan ada kawan lain menyambung semula pengajian dan mudah mudahan aku habis sampai sem 4 dan mendapat segulung ijazah untuk agama, bangsa dan negara amnya dan pedoman anak anak aku khasnya.

Jom....kawan kawan...

Friday, June 10, 2011

MSSM



Entah macam mana sudah sekian lama sejak 1998, kali terakhir bersama budak2 badminton WP Kuala Lumpur bertanding MSSM di Sarawak, tiba-tiba aku terlibat kembali. Tapi kali ini agak berbeza, pada usia 50, aku dilantik menjadi pengurus pasukan Hoki MSSK Kedah (lelaki U12) dan tahun 2011 Johor Bahru menjadi tuan rumah. Sebenarnya tugas ini diberikan kepadaku setelah pasukan daerah KMY yang aku jadi pengurus menjadi Johan pada pertandingan peringkat negeri yang kebanyakannya diwakili oleh murid-murid sekolah aku. Tugas berat ini seharusnya dipikul guru-guru muda yang lebih dinamik dan melihat bidang sukan sebagai bidang pendidikan yang sangat penting dalam membina keperibadian kanak-kanak di sekolah. Bagi guru-guru sukan membolehkan kita menjadi sentiasa sihat, ceria dan gembira. Pengalaman bersama-sama pasukan negeri, wpun agak tertekan juga setiap kali pertandingan, tapi memberikan banyak kelebihan dan pengalaman menarik untuk membina kerjaya, murid dan sekolah. 1M1S, 1 murid 1 sukan seharusnya turut diserta dengan 1G1S, 1 guru satu sukan.

Monday, May 9, 2011

Jemput Mai Makan Kenduri

Salam hormat semua sahabat seperjuangan jauh dan dekat. Walimatulurus, kami (Che Hassan dan Haji Alias) nak jemput tuan-tuan dan puan-puan para sahabat ke Kenduri Meraikan Perkahwinan anaknda kami. Pada hari Sabtu, 28 Mei 2011, kenduri anak lelaki aku (che Hassan) di Laman Kasih Bestari, SK Tunku Ismail Sungai Petani. (Buat kenduri di sekolah). Pada hari Ahad 29 Mei 2011, pulak kenduri di rumah Hj. Alias. Di No. 1777, Kg. Bintang, Jalan Kuantan, 26500 Maran, Pahang. Semua dijemput hadir. Jangan salah faham, kami bukan berbesan. Kalau hangpa semua mai, aku tak tau nak kata apa, seronoknya bukan kepalang. Ok semoga semuanya sihat, teruskan perjuangan masing-masing.

Monday, April 25, 2011

Amazing Thailand



Hebatnya Thailand mempromosikan pelancongannya. Just kongsi dengan rakan-rakan satu tempat melancong menarik di Thailand, floting market di Hatyai dan pantai Samila di Songkhla. Jarak perjalanan hanya 200km dari tempat aku Sungai Petani Kedah. Anda boleh bawa cikgu2 makan angin ke sana melalui Bukit Kayu Hitam dengan kos yang sangat minima (2hari 1malam RM200 je dari Sungai Petani, all in)

Friday, April 22, 2011

Homestay di Bangi

Manalah tau kau orang ada masalah nak menginap. Ada kerja di Putra Jaya ke, ada hal di Darul Syifa' ke...ada majlis konvo di UKM ke..aku ada satu homestay di bangi. Murah dan Mudah. tempatnya strategik sekali. Bukan aku punya,...abg aku punya.

So untuk maklumat lanjut kau orang bacalah blog ni homestay bangi

Selamat menginap di homestay yang selesa...ada TV astro, ada mesen basuh, ada bilik ada ruang tamu...dan call atau sms kepada tokeynya En Ibrahim...abang aku tu...kalau nak kurang sikit, kau seru nama aku....En Ibrahim...ini kawan adik en ibrahim...insya Allah..dapat kurang.

Salam

Saturday, April 2, 2011

Yati tidak seperti dulu lagi...


Yati Aziz, Yati Rasul kedua duanya kelas kita dan kedua duanya baik, rupawan dan memang boleh di buat kawan...honest. Banyak dan panjang kisah mereka berdua ni...Ini ialah gambar aku dengan yati rasul ketika aku balik dari sesi road show NKRA di kuantan dan belok ke Sekolah Yati untuk makan tengahari.

Yati sekarang tidak lagi seperti Yati yang kau orang kenal dulu...sekarang dia menghabiaskan masanya mendengar tafsir alquran dengan ustazah di Tamannya.

Bila kita nak dengar yati nyanyi? Sorry bro...Yati ngaji boleh....tahniah yati...aku rasa ramai kawan kawan kita pun macam kau...kembali kepada Nya sebab kita semua dah masuk usia emas. Masa tinmggal sedikit saja lagi...

Saturday, March 26, 2011

Blok Sains UPSI


Hi kawan kawan...ni gambar aku masa habis kelas Prof Hariri di blok Sains UPSI. Tempat kita berekperimen dulu. Aku cuba juga cari cari Dr Maria...tak jumpa...hehehehhe...datanglah ke UPSI jika rindu ke UPSI...cuma aku dan Che Hassan yang tak jemu lagi ke UPSI...opss ada lagi, Mahani, Faris, dan Abu Kasim...
Posted by Picasa

Wednesday, March 23, 2011

2005-2011


Masa berlalu begitu pantas, cepat dan tidak terasa. Umurku masuk angka 50 tahun ini dan beberapa perkara perlu aku perkemas dan susun semula agar kehidupanku menjadi lebih bermakna. Kita mula berkenalan pada tahun 2005. Hampir 250 orang dalam NPQH kohot 9. Sebahgiannya ke IAB Utara dan yang lainnya di IAB Induk. Kita dibahagikan kepada 3 kumpulan Kump 34, 32, 29. Hubungan besar terjalin dan hubungan mesra terikat dengan gaya tersendiri. 2006 . Kemudian kita di eratkan dengan pelbagai program yang pro dan kont hingga kita terasa erat dan mesra. walau pun ada beberapa nama gugur dari medan perjuangan.

2007 kita bergelut dengan pelbagai dugaan semasa menggamit bintang yang bernama segulung ijazah. Ada yang kematian ibu, bapa malah ada juga yang membayar dengan harga yang sangat mahal dan tragis antaranya harga yang bernama perceraian dan perpisahan. 2008 ikatan silaturahim semahin intim dan malah yang dalam diam diam...'jatuh hati'...secara tidak sengaja. Ada yang memendamkannya ada yang meluahkan. Sampai begitu hebat perkenalan ini. Siapa ek? ...emmmm entahlah. Buah hati kekasih orang...2009 kita bersama memohon DG41 dan 2010 kita mula dilantik malah ada dalam proses pengesahan.

2011. Beberapa nama dah mula disahkan dalam jawatan. Menariknya juga beberapa nama telah bergelar Masters. Beberapa nama kini berada di bidang lain yang lebih mencabar, PPD, JPN dan KPM...tahniah tahniah tahniah. Rezeki orang siapa yang tahukan.

Visi dan misi kita berbeza, kedudukan kita berbeza, masalah dan situasi kita juga sentiasa berbeza. Cuma yang sama dan tetap akan sama samapi bila bila ialah. KITA PERNAH BERKENALAN DAN BERSAMA ....dan kita semua pernah menjadi kawan. Itu adalah fakta sejarah dalam episod kehidupan kita.

Dan tahun ini 2011 juga adalah tahun terakhir aku menulis untuk blog ini. Blog ini adalah hadiah dariku untukmu...Terimalah hadiah dariku kepada semua kawan kawan ...satu subangsih dariku demi persahabatan kita. Blog ini akan menjadi wadah atau pondok maya yang menggamit memori dikala kesunyian bertandang di kamar sepi. Aku capek dan aku doakan agar blog ini terus dapat kita baca selama mampu.

Salam dariku.

YUSOF BIN MOHAMAD @ Waibi M @ Kembara Kelana
Temerloh, Pahang.
Posted by Picasa

Saturday, March 19, 2011

Dengan 'amoi" di kampongku

Seronoknya Cuti


Paling gembira masa cuti ni budak budak sekolah, kedua ibubapa ketiga cikgu. Tetapi sekarang cikgu pulak lebih lebih ...dia pulak suka sangat masa cuti...kenapa? sebab mungkin banyak aktiviti kut.
Posted by Picasa

Tuesday, March 8, 2011

6 prinsip asas Kepimpinan


Jadi pemimpin, jangan sampai terpaksa amal makan ubat...

Ini adalah 6 prinsip asas semasa memimpin organisasi....barangkali kita boleh berkongsi bersama, dan kita lontarkan kembali ilmu yang kita pelajari dalam blog ini atas tiket tanbihul ghafilin...mengingatkan bagi yang lupa....antara yang menarik dalam ilmu kepimpinan yang kita belajar dahulu, ada 6 prinsip asas mesti dianuti oleh seorang pemimpin...

1. Ada Visi
2. Terjemahkan visi
3. Create persekitaran yang menyokong
4. Sentiasa tahu apa yang berlaku di dalam area kepimpinannya
5. Bertindak dengan ilmu dan kebijaksanaan
6. Kendali penyeliaan instraktional secara berkesan

Friday, March 4, 2011

2 minggu lagi habis semester 2

Tengku dan Hassan Embong, kemudian Simah dan Shelley, diikuti oleh Che Hassan dalam kumpulan kita yang menyambung pasca ijazah....aku? follow kemudian, baru nak habiskan sem ke dua , dua minggu lagi...sem kali ni aku belajar analisis data, seminar dan pentadbiran pengurusan dalam pendidikan. FPE dah mempunyai dekan dan timbalan dekan baru.

Dalam cuti ni aku kena mengadap En Khalib, penyelia aku dalam projek atau thesis, EN Shukri dah kerja di UMS, pensyarah baru dan suasana banyak berubah di UPSI.

Kompleks UPSI dah semakin pesat membangun dan maybe tahun ni boleh guna.

Kawan kawan dalam kumpulan kita menyepi dan masing masing membawa diri....dan kalau ada kelapangan singgahlah blog dan menulis dalam nya...senang je..kirim email kat aku, aku akan invite jadi penulis...bila buka blog gunakan id dan pw email anda...

penatlah...

Wednesday, March 2, 2011

Mak We baru ku....Heidi


Staff baruku...Pn Heidi kelahiran German dan Pendidikan dari UK
bila ke sekolah...jumpa aku dulu...sain buku log...so far...she very good and helpfull

Tuesday, February 15, 2011

Mereka yang tahu

Setakad ni, Dollah, Raseli, Lias Mantan, Jamal, Ani, Dayang, TV, Vinie, Usop Sipan, Pirzan, Awal, Yati, Kak Pah Tengku, dan Hassan Embong dah sampai rumah aku..ni gambar masa projek sayur disekeliling rumah aku..jemputlah datang kalau nak sayur free

Monday, February 7, 2011

reunion PPGB A di kenduri kawin

mari kita berkumpul di rumah Pn Hasmah Taib sekali gus datang kenduri kawin anaknya..ni jemputan dia

Insha Allah Sop.......... lame gak kita tak jumpa......... teringin... rindu nak berbual macam dulu....... Sop.. nanti tolong promot majlis kahwin anak akak kat blog kita.Jemput semua kenkawan kita. Akak pun nak jemput Sop dan famili ke majlis tu nanti (26 Februari 2011, Hari Sabtu)7 minutes ago ...

JEMPUTAN UNTUK SEMUA KAWAN KAWAN

MAJLIS WALIMATULURUS
PN HASMAH TAIB dan SUAMI untuk
anaknya..

SABTU: 26/2/2011

Lot 2896, Kampong Malan, Dangi, 73100 Johol, Negeri Sembilan

tapi hampir dengan pekan Kuala Pilah,



JEMPUT....SEMUA....TERMASUK ANAK DAN ISTERI ISTERI...
PPGB A DAN PPGB B AN KUMPULAN 29 NPQH 9
TERMASUK PENSYARAH DARI IAB DAN UPSI

eh..lebih lebih lak aku menjemputnya....betul tak kak mah?

Thursday, February 3, 2011

Berita Baik Buat Warga Kuantan dan Yang berdekatan dengannya

Ini ada satu berita baik untuk semua GPK dan Guru Besar malah guru guru yang berada di kuantan, pekan, kemanan, cukai atau sekitarnya. UMS [ Universiti Malaysia Sabah ] akan mengadakan kursus masters Pengurusan Pendidikan di Kuantan. Pensyarah Kanannya Dr Shukri Zain [ bekas pensyarah UPSI ] menghubungi aku dan mohon aku menghebahkan hal ini kepada semua...kosnya agak berpatutan iaitu cuma RM 12, 600.00 sahaja. Minimum 15 pelajar sudah boleh di jalankan kursus tersebut

Kalau nak diikutkan aku buat di UPSI ni pun kos yang lebih kurang sama kalau dicampur dengan belanja berulang alik...kalau sesiapa yang sedang kursus yang sama di U lain urusan ' tranfers credit..boleh diuruskan.

Untuk keterangan lanjut eloklah hubungi Dr Shukri sendiri dalam talian 0199181965
atau boleh kirimkan email kepada Dr Shukri di alamat berikut eh lupa lak...nanti aku masukkan kemudian...

TOLONG HEBAHKAN DAN KALAU BERSEDIA....call Dr Shukri tu...ok.

Wednesday, January 26, 2011

Thursday, January 20, 2011

dimanakah anda berada sekarang?

Ada berita baik, semua peserta PPGB akan di jemput untuk satu seminar lestari anjuran pihak Universiti. Di dalam seminar itu adalah agenda dan pengisiannya...tu no 3.

Perkara pertama dimanakah anda berada? Sekolah baru, rumah baru, alamat baru...no telefon baru...sebab surat jemputan akan dihantar oleh pihak urusetia kepada tuan puan semua.

Di mana anda berada sekarang...? Yang terkini?

Perkara ke dua...sudikah anda menghadirinya? Resolusi dari seminar ini amat penting untuk kita hantar ke pihak atasan.

Nak tau siapa penggeraknya? Sila respon

Monday, January 17, 2011

Nasib

Kita hanya merancang dan tuhan menentukan segalanya. Samada rancangan kita itu berjaya atau tidak, soal tuhan, namun perancang yang baik biasanya base pada ilmu dan kemahiran serta pengalaman yang ada padanya. Nilai tambah ada disitu.

Sebaik saja kita tamat, delima melanda kepada guru DG32. Sebab mereka just one step lagi nak ke DG 34 dan jawatan Guru Besar. Bulan 8/2008 hingga sebelum mereka ditawarkan. kira kira bulan 9/2010 adalah tempuh masa yang amat kritikal. Jika mereka mendapat tawaran 34 terlebih dahulu sebelum 41 ...maka mereka adalah sisa sisa laskar pajang. Atau golongan yang terselamat dan terakhir diselamatkan oleh keadaan. Jika mereka menerima 41 kemudian baru surat 34 sampai..maka mereka diminta melepaskan kembali jawatan GB 34 tu kerana dalam amalan penjawat awam...TIDAK DIBENARKAN PENJAWAT AWAM MEMERIMA JAWATAN YANG LEBIH RENDAH DARI GRED YANG DISANDANGNYA...41 tak boleh terima 34. Kes ini melanda Raseli, Hj Alias, Rohani dan Halipah. Namun Alias dan Raseli selamat sebab menolok tawaran 41 dan membuat permohonan semula. Sementara Ani dan Lipah, diarah melepaskan jawatan 34 itu sebab mereka berdua telah menerima 41. Ini lah yang dikatakan kes 'kempunan'

Ada juga tidak memohon 41, dan menanti 34 dengan sabarnya. Akhirnya 34 muncul dan selepas itu baru Online 41. Mereka hilang senioriti 41 namun mereka tidak termasuk kes kempunan. Ini adalah seperti Shahar Fazillah dan Mat sungai Gau. Shahar kini GB di Kajang dan Mat GB di SK Cherating, Kuantan.

Dan ada beberpa orang lagi yang aku tak tau.

Kemudian ada juga yang agak terlambat memohon 41 dan sehingg a sekarang masih tidak menerima tawaran dan masih lagi dalam gred lama walau masa telah lama berlalu,..apa nak dikatakan...salah sendiri dan untuk kes malas nak key in online 41 ni....totaly salah sendiri...harganya ialah, orang lain dan menikmati ganjaran tunggakan, kenaikan EKA, ITP dll dia masih di tahap sama....harga yang mahal untuk sebuah 'kemalasan' ..Tak dapek nak nolong.

Ada yang sedang merancang nanti dah dapat 44 nak kuar ke Pejabatatau Bahagian lain..Jawapannya ...sorry, 44 tu hanya kerana ko orang berada di sekolah...kalau mohon nak tukar ke bahgian lain...jangan harap BSN akan lulus, maka if u want 44....stay at school...sampai pencen...kalau ada nasib...48 disitu.

Menariknya, ramai yang telefon dan sms kat aku bertukar pendapat dan bertanya itu dan ini, dan aku menjawablah apa yang aku tahu...namun dalam hati..... Aku terasa dihargai sangat sangat. Terima kasih bebanyak...Cuma kena ingat...siapalah aku ni, bukan ada apa apa kelebihan pun.

Apapun ini hanyalah untuk share saja bukan nak highlightkan sesiapa...jangan marah yer..iktibarnya, kita hanya merancang..tuhan menentukan segalanya, dan rancanglah dengan keilmuan, pengetahuan, kemahiran dan pengalaman ..kita gunakan OPV kalau perlu...sebelum membuat keputusan. Maaf...berceloteh panjang pulak aku...

Thursday, January 13, 2011

Reunion: Ke Kolokium di IAB Utara: Jom

Kalau nak reunion, kena ada lokasi dan kena ada sebab nak pergi....jom kita mohon untuk ke kolokium di IAB Utara...sila ke SPKOnline IAB. Mohon disitu dan kalau ada rezeki kita ..jumpa...Jommmmmmmmmm.

Saturday, January 8, 2011

Hotel Muslim

Aku meneruskan perjuanganku disem 2/masters/Pengurusan Pendidikan/UPSI. Aku membawa keretaku dan sampai di Kompleks Proton City dan terdengkut dengkut menuju ke PC1, Prof Dr Omar telah memulakan Pengajarannya 15 minit. Aku kini disahkan mengidap penmyakit radang tumit. Tumit kaki kananku terasa amat sakit sekali...dan kekadang aku terpaksa bertongkat untuk kemana mana, terutama bila bangun tidur.

Selpas itu aku terus berkejar mengisi perutku yang lapar sebab aku masih belum makan tengahari sehingga jam 5.30 petang. Aku makan di Aman Gado Gado dan aku makan gado gado dengan lahapnya, Kemudian aku ke hotel muslim menunaikan solat dan kemudian terus ke kedai komputer untuk installs SPSS versi 17 untuk kuliah esok.

Selepas solat magrib dan isya secara jamak aku ke PC14 untuk kelas Dr Jamal dan berakhir pada pukul 11 malam, aku port dengan kumpulan aku berbincang mengenai tajuk Globalisasi dan Implikasi pada pendidikan yang akan di bentang pada 14 jan depan, Jam 12 15 aku ke restoren sebab Che Hassan mengajak aku minum air dan bersembang.

Selepas sejam aku berundur dan menuju ke hotel muslim, dan disana sudah ada 12 perjuang yang sudah bergelimpangan di lantai melepaskan penat. Aku berkemas, dan menulis tugasan dalamlaptop dan menulis blog yang telah lama aku tinggalkan. Namun demi kawan kawan aku kirimkan juga tulisan ini. Hotel Muslim ini banyak memberikan manafaat pada UPSI dan disinilah pelajar masters menumpang tidur. Hotel Muslim tetap akan aku kenang seumur hidupku...Surau Lama UPSI

Esok kuliah SPSS bersama Prof Hariri dan kalau ada rezeki Kuliah POP dengan En Ibrahim Tamby Chek. Jam 2 petang aku akan pulang kerumah dan mengurus anak anak pula dirumah.

Kalau takut pada rintangan jangan bicara tentang perjuangan. Ketika kawan kawan dalam zon selesa aku pulak dalam zon siksa...dan semoga aku diberikan kekuatan dalam fisabilillah ini. Amin

Sunday, January 2, 2011

Sekolah sesi 2011

Sebenarnya saya tidak suka mengucapkan, selamat kembali ke sekolah, kerana sebagai pendidik dan pembangun pendidikan, kita sebenarnya sentiasa berada di sekolah. Wpun sekolah, murid dan guru bercuti panjang, tapi kita sebagai 'tauke' sekolah, tak boleh tutup kedai. Hari ini, 3 Januari 2011, seluruh negara bermula sesi persekolahan 2011. Pada saya, sekolah ibarat suatu perniagaan yang harus diurus dengan baik agar memperoleh 'keuntungan' yang besar. Teringat saya ketika kita sama-sama berkuliah dengan Dr Zul, Strategi Memasarkan Sekolah. Jika sekolah harus dipasarkan dengan baik, bererti fokus kepada keperluan pelanggan menjadi keutamaan. Jadi, marilah kita, baik pemimpin mahupun para pendidik di sekolah, utamakanlah pelanggan iaitu kanak-kanak dan remaja. Semoga mereka membangun dengan baik bersama negara kita, dunia dan akhirat.

Penghargaan kami ( ii )

jutaan terima kasih

Fasa 1
Dr Norlia bt Mat Norwani
( Teori dan Prinsip Pengurusan Pendidikan)
Prof Madya Dr Omar b Abdull Kareem
(Peng. Sumber Manusia dalam Organisasi Pendidikan)
En Ikhsan bin Othman
( Kurikulum dan Pengajaran Sekolah Rendah)
En Zain
( Communicative English 1)
Fasa 2
Hj Nazirmuddin bin Ahmad
( Kepimpinan Pendidikan)
Prof Kamaruzaman
( Psikologi Pendidikan)
En Omar bin Saleh
( Pend. Jasmani dan Sukan)
Fasa 3
Hj Nazirmudin bin Ahmad
( Pengantar Etika)
En Muhammad Khairudin Lim bin Abdullah
(Pengurusan Perubahan)
En Khalip bin Musa dan Prof Madya Hariri
(Pengurusan Strategik Pendidikan)
Pn Ainon
( Communicative English 2)
Fasa 4
Cik Jessnor dan Pn Harnani
(IT dalam Pengurusan Pendidikan)
Dr Khuan Wai Bing
(Kreativiti dan Inovasi Dalam Pendidikan)
Dr Maria bt Salih & Naziyah & Saadiah
( Kurikulum dan Pengajaran Sains Sekolah Rendah)
Fasa 5
Dr Che Mohd Zulkifli bin Che Omar
(Pemasaran Pendidikan)
Dr Shukri bin Zain
(Penyelidikan Tindakan)
Dr Seri Lanang Jaya bin Rohani
(Prinsip Pengajaran Bacaan)
Dr Lim Chong Hin
(Kurikulum dan Pengajaran Matematik Sekolah Rendah)
Fasa 6
Dr Khuan Wai Bing
( Negotiation Skills)
Hj Abu Bakar bin Yusuf
(Prinsip Pengajaran Penulisan)
En Sulaiman , Pn Suliana & En Samad
( Pengurusan Sistem Maklumat dalam Pendidikan)
Fasa 7
En Ibrahim Tamby Chek
Perakaunan Sekolah Rendah
Dr Malik & Pn Ramlah
Pengurusan Kaunseling
Dr Shukri Zain
Pengurusan Penyeliaan
Fasa 8
Prof Madya Hamidah & En Razak Manaf
Isu dan Perundangan dalam Pendidikan
Cik Asmara & Pn Roziah
Pengurusan ICT Sekolah Rendah

ALAMAT TERKINI AHLI PPGB 5A

ahli

PAHANG DM
JAMALUDIN KARIM
HALIPAH BINTI ABDUL AZIZ
MOHAMAD
YUSOF BIN MOHAMAD
ROHANI A GHANI
SHAHRIN
ALIAS ABU SAMAH
NOORHAYATI BINTI RASUL
TANG KAM LONG
WAI SAU KHAU
SHAHAR FADZILAH
VAIRAM A/L SHANMUGAM

PULAU PINANG

ABDULLAH BIN HASHIM
ANJALAY DEVI A/P KRISHNASAMY
ZUBAIDAH
NORMALA>

KEDAH

CHE HASSAN
AZMI BIN DIN
SEE HOCK CHUAN
LAU

PERLIS

ROSLI

SABAH
MARTIVI
SITI DAYANG
MOHD ZAWAWI
SHELLEY LIEW MUI LIN
@SHIRLEY LIEW
CHUNG YEE LAN
CHIN FONG MOI

SARAWAK
GOEN
APHONG

TRENGGANU
RASELI BIN ISMAIL
ALIAS
HASSAN BIN EMBONG
TENGKU ADNAN

SELANGOR

NORHAYATI
SHAADAN BIN MANAP
YEN LAI LENG
SIAH LAY CHOON
WONG SIEW KUEN
LOW CHOON YEN
NAFSIAH BT HUSIN

JOHOR

CHOONG
TEAH HAK BOON
TEO AH HENG
SOH MENG CHOON

PERAK

WAZIR
MAAROF
CHAN
HAMIDAH
ZAINAL BIN BAHARI
KUPAYEE

MELAKA

CHU CHEE HOE

NEGERI SEMBILAN

HASMAH
SARASWATHY