Thursday, November 11, 2010

Macam macam

Kadang kadang aku tertawa sendirian mengenangkan pelbagai peristiwa yang berlaku dalam kehidupan disekelilingku.

Seorang guru mengatakan dia sibuk...tak sempat nak tanda kertas. Aku tanya cikgu ajar subjek apa? KH. Berapa kelas? 4. Soalan Objekif ke subjektif? Objektif. Cikgu ngajar dah berapa lama? 5 tahun. Kelas cikgu tadi paling ramai berapa orang? 25 orang. Soalan KH ada berapa soalan? 40

Cikgu...Saya mengajar dah 28 tahun, 20 tahun di Sekolah Menengah, Kapasiti kelas 40 orang sebanyak 5 kelas dan Subjek Sains..Objektif 75 soalan..saya boleh siapkan dalam masa sehari saja dan paling lewat...2 hari. Biasanya sekali duduk jer.. Cikgu....kalau cikgu kata jadi cikgu ni sibuk..saya dah jadi cikgu sebelum cikgu lahir lagi. Saya cukup paham kerja cikgu ni dan sibuknya macamana. Kalau cikgu kata budak budak ramai...saya dah ajar lagi ramai....sekolah saya mencecah 3000 orang. Agak agak cikgu perlukan berapa banyak masa untuk tanda kertas tu. seminggu? sebulan? Bila saya suruh siapkan menanda kertas jawapan tu, saya sudah mengira ruang dan keupayaan cikgu...bila cikgu kata tak cukup masa.....Saya tidak percaya sebab orang lain semua boleh lakukan kenapa cikggu seorang tak boleh? Apa yang saya nampak cikgu adalah seorang cikgu yang kurang daya usaha..kalau boleh cikgu nak selesa sepanjang masa..Beginilah...cikgu hantar semua jawapan budak tu dan skemanya kat meja saya...biar saya tandakan untuk cikgu. Dah siap nanti saya akan masukkan markah dalam buku rekod cikgu...cikgu tolobng key in je dalam system...boleh

Eh...tak perlah cikgu...tak per....cikgu tu pun berlalu sambil tersipu sipu...seorang guru pun masih perlu diberikan kesedaran.Apatah lagi murid. Aku tersenyum dan hati aku berkata...hai..macam macam..

Macam macam.

3 comments:

ani said...

Itulah cikgu hari ni... semua nak senang! Gaji tinggi. Masa kita dulu gaji hanya 400 lebih. Mengajar semua subjek melainkan agama. Kawin awal. Anak setahun seorang...tapi ABM mesti buat sebab KBSR.Pegi sekolah naik moto kapcai je...Kemudahan tak ada...Yang ada semangat yang tinggi.... cikgu sekarang (tak semua) semangat tak de...tahu tiap bulan dapat gaji. Apa nak jadi dengan anak murid...tak ambik peduli sebab itulah cikgu hari ni tidak dihormati lagi sebabnya dia sendiri tak hormat dirinya sebagai cikgu.

seri said...

betul sangat apa yg ani kata tu....

tokek gekko said...

cikgu KH??????.....soalan obj???

aku rasa tentu cikgu ni kenal paku tak??? senang je cop, ko suruh dia bawa merton (tukul le tu)dan juga paku sekali.

bawa kertas jawapan obj tu...susun betul2 kemudian letak atas lantai.. lepas tu hentam paku pada jawapan yg betul.kira le jawapan yg ada lubang paku tu.setakat bawah 50 kpg tu kacang je.

kalau dia tak faham juga ko ketuk kepala dia dgn merton tu..kalau tak faham2 jua....apa nak buat , ko sendiri kena ketuk kepala ko tu. heheheeee.

Penghargaan kami ( ii )

jutaan terima kasih

Fasa 1
Dr Norlia bt Mat Norwani
( Teori dan Prinsip Pengurusan Pendidikan)
Prof Madya Dr Omar b Abdull Kareem
(Peng. Sumber Manusia dalam Organisasi Pendidikan)
En Ikhsan bin Othman
( Kurikulum dan Pengajaran Sekolah Rendah)
En Zain
( Communicative English 1)
Fasa 2
Hj Nazirmuddin bin Ahmad
( Kepimpinan Pendidikan)
Prof Kamaruzaman
( Psikologi Pendidikan)
En Omar bin Saleh
( Pend. Jasmani dan Sukan)
Fasa 3
Hj Nazirmudin bin Ahmad
( Pengantar Etika)
En Muhammad Khairudin Lim bin Abdullah
(Pengurusan Perubahan)
En Khalip bin Musa dan Prof Madya Hariri
(Pengurusan Strategik Pendidikan)
Pn Ainon
( Communicative English 2)
Fasa 4
Cik Jessnor dan Pn Harnani
(IT dalam Pengurusan Pendidikan)
Dr Khuan Wai Bing
(Kreativiti dan Inovasi Dalam Pendidikan)
Dr Maria bt Salih & Naziyah & Saadiah
( Kurikulum dan Pengajaran Sains Sekolah Rendah)
Fasa 5
Dr Che Mohd Zulkifli bin Che Omar
(Pemasaran Pendidikan)
Dr Shukri bin Zain
(Penyelidikan Tindakan)
Dr Seri Lanang Jaya bin Rohani
(Prinsip Pengajaran Bacaan)
Dr Lim Chong Hin
(Kurikulum dan Pengajaran Matematik Sekolah Rendah)
Fasa 6
Dr Khuan Wai Bing
( Negotiation Skills)
Hj Abu Bakar bin Yusuf
(Prinsip Pengajaran Penulisan)
En Sulaiman , Pn Suliana & En Samad
( Pengurusan Sistem Maklumat dalam Pendidikan)
Fasa 7
En Ibrahim Tamby Chek
Perakaunan Sekolah Rendah
Dr Malik & Pn Ramlah
Pengurusan Kaunseling
Dr Shukri Zain
Pengurusan Penyeliaan
Fasa 8
Prof Madya Hamidah & En Razak Manaf
Isu dan Perundangan dalam Pendidikan
Cik Asmara & Pn Roziah
Pengurusan ICT Sekolah Rendah

ALAMAT TERKINI AHLI PPGB 5A

ahli

PAHANG DM
JAMALUDIN KARIM
HALIPAH BINTI ABDUL AZIZ
MOHAMAD
YUSOF BIN MOHAMAD
ROHANI A GHANI
SHAHRIN
ALIAS ABU SAMAH
NOORHAYATI BINTI RASUL
TANG KAM LONG
WAI SAU KHAU
SHAHAR FADZILAH
VAIRAM A/L SHANMUGAM

PULAU PINANG

ABDULLAH BIN HASHIM
ANJALAY DEVI A/P KRISHNASAMY
ZUBAIDAH
NORMALA>

KEDAH

CHE HASSAN
AZMI BIN DIN
SEE HOCK CHUAN
LAU

PERLIS

ROSLI

SABAH
MARTIVI
SITI DAYANG
MOHD ZAWAWI
SHELLEY LIEW MUI LIN
@SHIRLEY LIEW
CHUNG YEE LAN
CHIN FONG MOI

SARAWAK
GOEN
APHONG

TRENGGANU
RASELI BIN ISMAIL
ALIAS
HASSAN BIN EMBONG
TENGKU ADNAN

SELANGOR

NORHAYATI
SHAADAN BIN MANAP
YEN LAI LENG
SIAH LAY CHOON
WONG SIEW KUEN
LOW CHOON YEN
NAFSIAH BT HUSIN

JOHOR

CHOONG
TEAH HAK BOON
TEO AH HENG
SOH MENG CHOON

PERAK

WAZIR
MAAROF
CHAN
HAMIDAH
ZAINAL BIN BAHARI
KUPAYEE

MELAKA

CHU CHEE HOE

NEGERI SEMBILAN

HASMAH
SARASWATHY