Sunday, September 14, 2008

Akhirnya Projek 3 aku....siap


...eloklah aku pergi mancing....








Lega..........itulah ungkapan yang dapat aku berikan, kerana tadi, 14 Sept 2008, akhirnya Projek aku siap jugak....Puhhhh...tentang markahnya? tak kisahlah tu...janji aku telah tunaikan tugasan aku dan hantar.

Aku tanya zainal, dia kata dia dah lama hantar dah dapat markah dah...punya lah belagak kawan aku ni...aku tanya yati, ani, jamal dan lain lain...semua kata dah hantar...jadi, aku antara orang yang lewat...

aku buat kajian tindakan untuk membuat cadangan terbaik bagi Guru Besar memperbaiki kepimpinannya supaya dapat mencapai matlamat sekolah dan dalam masa yang sama diterima oleh guru guru. Gaya macamana yang sesuai? Untuk itu digelung pertama ini aku melihat apa persepsi guru tentang gaya kepimpinan GB yang sedia ada..wah..interesting juga...macam macam respon aku dapat...dan bila dibuat kajian ni, barulah tau...rupanya sebagai pentadbiran kita adalah moving target orang bawahan...sampai ke pakai selipar pun cikgu akan ingat, aku kemukakan 50 soalan pendek.12 untuk gaya tindakan 13 untuk gaya proses, 12 untuk gaya kemanusiaan dan 13 untuk gaya idea...cikgu menjawab semua soalan dan 32 responden, seorang saja tak hantar...selepas di analisis....jangan tak percaya, memeranjatkan...dapatannya sungguh menggemparkan...macamana ek?

Itu kau orang kena tengok kertas projek aku, bahagian 6-dapatan kajian dan bahagian 7- perbincangan dan cadangan.

mulanya nak pakai spss...tapi aku naik pening explore spss, maka aku guna kan excell saja..takpa lah tahap ijazah pertama...terima kasih kepada semua yangmemberikan sumbangan idea dan sokongan bahan. budi baik tuan , tuhan saja yang akan membalasnya...

aku tak kisah dapat B- pun (asal jangan C...sebab memang aku buat, bukan tiru) aku tak kisah tak dapat A...( kalau bagi...alhamdulillah) tapi aku enjoy buat projek ni, mencari kefahaman maksud kebenaran dari kajian yang aku buat...aku enjoy berkongsi dengn kawn kawn yang tak dapat peluang belajar...aku sedia tunjuk ajar..agar semua orang rasa berguna...dan dalam enjoy itu barulah hasilnya juga akan sepadan dengan usaha...setakad ini result aku taklah mengeciwakan sangat....B-, B, B+ memang berlambak lambak..dalam masa tu ada jugak terselit A- dan A bulat....Ada yang mengeciwakan dan ada yang tak sangka...

kawan kawan,
percayalah...apa yang kita dapat adalah hak kita dan apa yang kita tak dapat...memang bukan hak kita, aku tak kacau hak orang tapi sapa kacau hak aku....aku istihar perang...

salam

9 comments:

Anonymous said...

MERDEKA
Dalam erti kata sebenar....barulah merdeka.... pengurusan pendidikan di upsi kohort 5...bila projek 3 siap.
Tahniah akhirnya kau dan kita semua berjaya siapkan tugasan besar tu.
Memang lega bila dah bantar
Semoga terus cemerlang dalam kerjaya.
Sop aku minta dari kau....
email kat aku satu folder kerja2 pjek 3 kau pada aku boleh?...
aku minat dengan kajian kepimpinan tu.....
salam di pertengahan ramadan

Anonymous said...

boleh
tak ada masalah...elok kau buka yahoo massengger, senang nak pas fail

yusofsipan said...

sop,

tahniah kerana dah dpt siapkan projek 3, aku pun nak jugak tengok kajian kau tu, kau tolong emailkan kat aku sop nanti aku belikanlah kopi untuk kau, ok?

Anonymous said...

Akum Usop,
Usop...macam aku tak percaya aku dah siap n hantar Projek 3 aku...lega..leganya aku...MERDEKA!!!

Tapi Usop tau..macam sedih pula rasanya tak sibuk dengan kuliah, siapkan asignments dan projek..maklumlah dah 2 tahun biasa sibuk..

aku pun nak jugak usop emailkan projek 3 tu..teringin nak baca respon respenden2 usop tu...

kembara kelana said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

sof, hati-hati dengan ejaan.. pening aku dengan ejaan yang salah tu, bunyinya jadi lain!Kita kan cikgu..

Anonymous said...

Usop ni, tu la antara masalah utamanya ketika menulis, ejaan kekadang lintang pukang, mungkin agaknya dek tak terkejar idea-ideanya yg berlimpah ruah dan keluar selaju air hujan lebat menuruni lurah....

Anonymous said...

pembetulan ejaan:
kawn - kawan
setakad- setakat
mengeciwakan - mengecewakan
klim - claim

minta maaf aku dah biasa tegur anak murid dalam karangan harus hati-hati dengan ejaan...

jgn marah sop

kembara kelana said...

tak marah pun...
terima kasih lagi.
kadang kadang aku tak tau aku ni, best kat mana...
salam

Penghargaan kami ( ii )

jutaan terima kasih

Fasa 1
Dr Norlia bt Mat Norwani
( Teori dan Prinsip Pengurusan Pendidikan)
Prof Madya Dr Omar b Abdull Kareem
(Peng. Sumber Manusia dalam Organisasi Pendidikan)
En Ikhsan bin Othman
( Kurikulum dan Pengajaran Sekolah Rendah)
En Zain
( Communicative English 1)
Fasa 2
Hj Nazirmuddin bin Ahmad
( Kepimpinan Pendidikan)
Prof Kamaruzaman
( Psikologi Pendidikan)
En Omar bin Saleh
( Pend. Jasmani dan Sukan)
Fasa 3
Hj Nazirmudin bin Ahmad
( Pengantar Etika)
En Muhammad Khairudin Lim bin Abdullah
(Pengurusan Perubahan)
En Khalip bin Musa dan Prof Madya Hariri
(Pengurusan Strategik Pendidikan)
Pn Ainon
( Communicative English 2)
Fasa 4
Cik Jessnor dan Pn Harnani
(IT dalam Pengurusan Pendidikan)
Dr Khuan Wai Bing
(Kreativiti dan Inovasi Dalam Pendidikan)
Dr Maria bt Salih & Naziyah & Saadiah
( Kurikulum dan Pengajaran Sains Sekolah Rendah)
Fasa 5
Dr Che Mohd Zulkifli bin Che Omar
(Pemasaran Pendidikan)
Dr Shukri bin Zain
(Penyelidikan Tindakan)
Dr Seri Lanang Jaya bin Rohani
(Prinsip Pengajaran Bacaan)
Dr Lim Chong Hin
(Kurikulum dan Pengajaran Matematik Sekolah Rendah)
Fasa 6
Dr Khuan Wai Bing
( Negotiation Skills)
Hj Abu Bakar bin Yusuf
(Prinsip Pengajaran Penulisan)
En Sulaiman , Pn Suliana & En Samad
( Pengurusan Sistem Maklumat dalam Pendidikan)
Fasa 7
En Ibrahim Tamby Chek
Perakaunan Sekolah Rendah
Dr Malik & Pn Ramlah
Pengurusan Kaunseling
Dr Shukri Zain
Pengurusan Penyeliaan
Fasa 8
Prof Madya Hamidah & En Razak Manaf
Isu dan Perundangan dalam Pendidikan
Cik Asmara & Pn Roziah
Pengurusan ICT Sekolah Rendah

ALAMAT TERKINI AHLI PPGB 5A

ahli

PAHANG DM
JAMALUDIN KARIM
HALIPAH BINTI ABDUL AZIZ
MOHAMAD
YUSOF BIN MOHAMAD
ROHANI A GHANI
SHAHRIN
ALIAS ABU SAMAH
NOORHAYATI BINTI RASUL
TANG KAM LONG
WAI SAU KHAU
SHAHAR FADZILAH
VAIRAM A/L SHANMUGAM

PULAU PINANG

ABDULLAH BIN HASHIM
ANJALAY DEVI A/P KRISHNASAMY
ZUBAIDAH
NORMALA>

KEDAH

CHE HASSAN
AZMI BIN DIN
SEE HOCK CHUAN
LAU

PERLIS

ROSLI

SABAH
MARTIVI
SITI DAYANG
MOHD ZAWAWI
SHELLEY LIEW MUI LIN
@SHIRLEY LIEW
CHUNG YEE LAN
CHIN FONG MOI

SARAWAK
GOEN
APHONG

TRENGGANU
RASELI BIN ISMAIL
ALIAS
HASSAN BIN EMBONG
TENGKU ADNAN

SELANGOR

NORHAYATI
SHAADAN BIN MANAP
YEN LAI LENG
SIAH LAY CHOON
WONG SIEW KUEN
LOW CHOON YEN
NAFSIAH BT HUSIN

JOHOR

CHOONG
TEAH HAK BOON
TEO AH HENG
SOH MENG CHOON

PERAK

WAZIR
MAAROF
CHAN
HAMIDAH
ZAINAL BIN BAHARI
KUPAYEE

MELAKA

CHU CHEE HOE

NEGERI SEMBILAN

HASMAH
SARASWATHY