Di N25 Bukit Selambau ( kawasan kediaman saya) yang sedang rancak untuk proses memilih pemimpin menggambarkan kepada kita betapa penting pemimpin terutama untuk memastikan negara stabil dan berkembang maju. Peluang untuk memilih bermakna adanya demokrasi. Dan peluang ini harus digunakan sebaik mungkin untuk memastikan orang yang dipimpin dan memilih itu dijaga dengan baik dalam semua aspek keperluan dan hak sebagai warganegara.
Proses pemilihan pemimpin terdapat dalam banyak perkara yang melibatkan kehidupan kita. Ini termasuklah pemilihan kita sebagai pemimpin di sekolah. Kita sebenarnya bukanlah bernasib baik kerana untuk sampai ke tahap ini kita telah melalui berbagai proses. Tidak kira di mana kita, sebenarnya kita adalah sebahagian daripada pemimpin. Jika kita merasakan kita sebenarnya bernasib baik kerana 'terpilih' sebagai pemimpin, kita seharusnya kembali ke pangkal jalan untuk menilai diri adakah kita benar-benar layak sebagai pemimpin. Kerana kita mungkin bukan dipilih ramai seperti dalam pilihan raya untuk meletakkan kita pada tampuk no 1 atau no 2 di sekolah. Kajian menunjukkan tidak semua pemimpin dilahirkan sebagai pemimpin sejati atau mempunyai karisma untuk mempengaruhi pengikut yang terhad itu. Wpun dalam ruang lingkup yang kecil, kekuatan dan kebolehan pemimpin menjadi faktor utama kemajuan organisasinya.
Apa yang sering kita dengar jumlah pemimpin yang benar2 berkesan adalah terlalu sedikit. Ini terbukti sebagai contoh berapa buah sekolah yang kita dengar benar2 cemerlang dalam semua aspek pendidikan. Pemimpin sekolah silih berganti, tetapi sekolah tidak banyak berubah. Kepimpinan di sekolah dilihat sebagai lebih menjurus kepada keperibadian seseorang pemimpin, bukan menjiwai keperluan subordinat yang dipimpin serta output yang bakal dilahirkan. Hasilnya kita dapat lihat perkara-perkara yang wujud di sekolah menunjukkan ada pengaruh dari segi jantina, minat, cita rasa dan latar belakang pemimpin sekolah. Kadang-kadang apa yang dibuat dan diwujudkan di sekolah tidak banyak memberi manfaat kepada warganya walaupun menelan belanja yang banyak. Sebagai contoh menyediakan hiasan bunga2 tiruan di pejabat dan di bilik2 tertentu, sebenarnya tidak banyak memberi impak kepada keberkesanan sekolah seluruhnya. Saya sering membandingkan pejabat atau bilik GB di sekolah dengan ruang pejabat swasta atau di sebuah bank. Cuba bezakan keberkesanan fungsi dan matlamat yang dicapai antara keduanya. Inilah yang dikata kebijaksanaan mengurus dan memimpin. Saya percaya kita semua merasa sangat selesa ketika berurusan di bank walaupun mereka tidak menghiaskan bunga-bunga plastik di premisnya.
Pendekatan mengurus organisasi banyak bergantung kepada kreativiti dan sensitiviti yang mendalam seseorang pemimpin dengan persekitaran serta latar kehidupannya. Ini termasuklah nilai-nilai dan pengangan yang dibawa mereka sama ada lebih bercorak individu atau kesejagatan yang sesuai dengan keperluan organisasinya. Wpun pemimpin itu dilatih dan telah diiktiraf dengan anugerah sijil atau kelayakan akademik dalam bidang kepimpinan, ia masih belum cukup untuk meletakkan mereka pada satu garis pertemuan yang seimbang kepada keperluan sejagat. Lalu berlakulah yang dipanggil 'kecelakaan organisasi'.
Begitulah juga dengan apa yang berlaku di dalam kepimpinan negara. Wpun ianya dipilih ramai, tetapi ruang dan peluang untuk memilih dirasakan terlalu terhad dengan kongkongan dasar dan peraturan tertentu. Sehinggakan berlaku banyak krisis yang dilihat sebagai kecelaruan terhadap keupayaan pemimpin dengan cita rasa yang dipimpin.
Apa yang cuba saya kupaskan di sini, mungkin boleh kita diskusikan mengikut sudut pandang yang berbeza. Namun kita harus sedar keperluan persekitaran, kesejagatan dan hak semua dalam mendapatkan yang terbaik terutama pendidikan melalui institusi yang kita pimpin harus menjadi agenda utama bukannya lebih bersifat kepuasan peribadi.
Proses pemilihan pemimpin terdapat dalam banyak perkara yang melibatkan kehidupan kita. Ini termasuklah pemilihan kita sebagai pemimpin di sekolah. Kita sebenarnya bukanlah bernasib baik kerana untuk sampai ke tahap ini kita telah melalui berbagai proses. Tidak kira di mana kita, sebenarnya kita adalah sebahagian daripada pemimpin. Jika kita merasakan kita sebenarnya bernasib baik kerana 'terpilih' sebagai pemimpin, kita seharusnya kembali ke pangkal jalan untuk menilai diri adakah kita benar-benar layak sebagai pemimpin. Kerana kita mungkin bukan dipilih ramai seperti dalam pilihan raya untuk meletakkan kita pada tampuk no 1 atau no 2 di sekolah. Kajian menunjukkan tidak semua pemimpin dilahirkan sebagai pemimpin sejati atau mempunyai karisma untuk mempengaruhi pengikut yang terhad itu. Wpun dalam ruang lingkup yang kecil, kekuatan dan kebolehan pemimpin menjadi faktor utama kemajuan organisasinya.
Apa yang sering kita dengar jumlah pemimpin yang benar2 berkesan adalah terlalu sedikit. Ini terbukti sebagai contoh berapa buah sekolah yang kita dengar benar2 cemerlang dalam semua aspek pendidikan. Pemimpin sekolah silih berganti, tetapi sekolah tidak banyak berubah. Kepimpinan di sekolah dilihat sebagai lebih menjurus kepada keperibadian seseorang pemimpin, bukan menjiwai keperluan subordinat yang dipimpin serta output yang bakal dilahirkan. Hasilnya kita dapat lihat perkara-perkara yang wujud di sekolah menunjukkan ada pengaruh dari segi jantina, minat, cita rasa dan latar belakang pemimpin sekolah. Kadang-kadang apa yang dibuat dan diwujudkan di sekolah tidak banyak memberi manfaat kepada warganya walaupun menelan belanja yang banyak. Sebagai contoh menyediakan hiasan bunga2 tiruan di pejabat dan di bilik2 tertentu, sebenarnya tidak banyak memberi impak kepada keberkesanan sekolah seluruhnya. Saya sering membandingkan pejabat atau bilik GB di sekolah dengan ruang pejabat swasta atau di sebuah bank. Cuba bezakan keberkesanan fungsi dan matlamat yang dicapai antara keduanya. Inilah yang dikata kebijaksanaan mengurus dan memimpin. Saya percaya kita semua merasa sangat selesa ketika berurusan di bank walaupun mereka tidak menghiaskan bunga-bunga plastik di premisnya.
Pendekatan mengurus organisasi banyak bergantung kepada kreativiti dan sensitiviti yang mendalam seseorang pemimpin dengan persekitaran serta latar kehidupannya. Ini termasuklah nilai-nilai dan pengangan yang dibawa mereka sama ada lebih bercorak individu atau kesejagatan yang sesuai dengan keperluan organisasinya. Wpun pemimpin itu dilatih dan telah diiktiraf dengan anugerah sijil atau kelayakan akademik dalam bidang kepimpinan, ia masih belum cukup untuk meletakkan mereka pada satu garis pertemuan yang seimbang kepada keperluan sejagat. Lalu berlakulah yang dipanggil 'kecelakaan organisasi'.
Begitulah juga dengan apa yang berlaku di dalam kepimpinan negara. Wpun ianya dipilih ramai, tetapi ruang dan peluang untuk memilih dirasakan terlalu terhad dengan kongkongan dasar dan peraturan tertentu. Sehinggakan berlaku banyak krisis yang dilihat sebagai kecelaruan terhadap keupayaan pemimpin dengan cita rasa yang dipimpin.
Apa yang cuba saya kupaskan di sini, mungkin boleh kita diskusikan mengikut sudut pandang yang berbeza. Namun kita harus sedar keperluan persekitaran, kesejagatan dan hak semua dalam mendapatkan yang terbaik terutama pendidikan melalui institusi yang kita pimpin harus menjadi agenda utama bukannya lebih bersifat kepuasan peribadi.
No comments:
Post a Comment