Saturday, February 28, 2009

menafikan hak orang

salam sejahtera
salam hujung minggu

kawan kawan semua, agar sehat bersama keluarga, blog ini adalah blog untuk group kita tetapi tak ramai minat nak join menulis dan ramai yang hanya suka membaca..disitu pun dah menunjukkan sikap 'tutup pintu' dikalangan kita, pernah aku nak tutup je rblog ni...tapi ramai yang menahannya.. ahhhh tak perlah..kita teruskan cerita...

aku lahir tahun 1961, dalam group kita aku duk tengah tengah..tak tua sangat [1958 ] dan taklah muda sangat [1964 ] namun dalam usia 48 tahun ini aku mengalami beberapa kali satu suasana dimana hak aku dinafikan....

nafi hak aku kerana aku bukan siswazah
mengajar di sekolah menengah, banyak peristiwa kasta antara pppbs dengan ppps ini berlaku... terasa sungguh terhina bila dikatakan guru lepasan maktablah yang kena buat line padang kemas itu ini sebab dia orang kumpulan sokongan...kita siswazah, kita taraf pegawai...
terasa sumbang betul bila pendapat kita berasaskan pengalaman ditertawakan dan di senyum sumbingkan...

sebab itu aku berpesan kepada diri aku, aku tak akan lakukan sesuatu yang aku tak suka orang lain lakukan benda itu pada aku...

nafi hak naik pangkat dengan dalehan

terakhir sekali pada tahun 2008, aku menghantar borang untuk ke dg34, aku tak mahu hantar tetapi GB aku kat awak siapkan hari ini, awak ke JPN hari ini, hari ni last day...aku siapkan dan pukul 10 pagi..aku start keta..sampai di JPN aku serahkan dokumen dan tulis dalam buku sebagai bukti...dan semasa aku turun aku jumpa dua pegawai kanan di JPN , seorang ketua sektor seorang lagi KPP...kebetulan kenal dan bersalaman dengan timbalan Pengarah dll. semasa sembangan di tepi kaki lima,
KS tanya, apa citer ke JPN?
aku cakap hantar borang ke 34
kan awak belajar?
ya
ahh nanti nak ke 41, nak buat apa 34?
GB saya suruh jugak, dia kata hak awak mohon
mana ada..kita akan pastikan ornag belajar tak diberikan 34, dia dah dapat 41, berilah 34 tu kat orang lain pulak
mana boleh gitu tuan
kenapa pulak?
saya dah zon 34 3 tahun, itu hak saya mohon..dapat tak dapat terserahlah...saya belajar tu satu citer lain, ni seruan kerajaan
ahh...habis yang tak belajar tu? apa citernya?
yang tak belajar tu, dia di zon selesa, dian jugak berhak mohon, kalau ada rezeki dia ..oklah, kalau ada rezeki saya..adalah...
kita kat JPN ni akan pastikan u all yang belajar ni, dapat 41 dan 34 kita akan berikan pada yang tak belajar.

aku pun diam jer sebab dia nak tinggikan suara..ks lah katakan, mana boleh lawan..walaupun begitu hati aku tetap tak puas hati. dan jauh disudut hati nampak sayuplah gred 34 tu

rupanya KS tu salah, aku betul
Permohonan ke 34 adalah kenaikan gred, sesiapa yang masuk zon berhak memohon, malah kalau dah 34 pun layak mohon 38 jika cukup syarat...gred satu cerita, belajar satu cerita
dg32, dg32kup41, dg34, dg 34kup41, dg38, dg 38kup41 dll...kalau ada antara kita jadi pegawai di PPD dan JPN..janganlah nafikan hak orang..

4 comments:

Anonymous said...

Betul Sop.Apa yang u cerita tu memang berlaku dan masih terus berlaku. Mereka tu memang suka buat kerja ikut rasa hati mereka sendiri pasal ada pangkat dan kuasa. Suara yang diutara ni juga merupakan suara hati saya yang tersimpan lama. Hak kenaikan pangkat DG32 saya pernah dinafikan sewaktu mengikuti kursus NPQH di IAB satu ketika dulu. Masa itu i masih DG29. Walaupun saya buat aduan sampai KS, dia sapu kes saya masuk bawah kapet saja. Memang saya marah dan geram masa itu, saya tak boleh buat apa-apa, pasal cuma seorang guru biasa! Harap suara ini dapat memberi keinsafan kepada pegawai-pegawai PPD dan JPN yang berkaitan, terutamanya unit kenaikan pangkat dan sektor pembangunan sumber manusia. Baru-baru ini saya baru dapat tuntut kembali elaun ETJ (RM 60.00 sebulan) yang telah dipotong dari gaji bulanan saya dengan tanpa pengetahuan saya. Hal ini berlaku kerana PT, Pengawai PPD dan JPN yang kurang peka dengan pekeliling. PT saya memalsukan tandatangan GB dan hantar dokumen ke JPN. JPN potong saja tanpa periksa. Bila saya sedar, saya call unit perkhidmatan. cc kata masa belajar kena potong elauan. i call classmate kita Normala, minta jasa baik beliau untuk fakskan pekeliling untuk saya. Akhir saya berjaya menebus balik elauan selama 8 fasa tu atas usaha sendiri dengan fakskan pekeling dan surat kenyataan yang keras, pasal pakai surat yang lembut dan sopan mereka tak layan.

chehassan said...

Adat kehidupan, dan manusia memang itu. kalau tidak, aku sejak tahun 90 dah gred dah. Masa tu, temuduga nak masuk UPM. Cukup 3 tahun mengajar aku mohon UPM. 3 tahun berturut2 panggil temuduga. Tapi malangnya, tukang temuduga tak tengokpun muka kita dan apa dokumen yang kita bawa, macam kata karpal singh, celaka punya manusia. Sejak itu, aku takda minat nak sambung belajar, wpun lepas beberapa tahun masuk UPM tak payah temuduga lagi. Aku hampir bakar semua sijil kerana fedup dengan manusia celaka tadi. Alhamdulilah, tuhan pertemukan kita dalam satu group di iab dan upsi.

kembara kelana said...

ada kawan kawan kita tak pernah dapatklim tambang semasa pergi ke upsi selama 8 fasa, sedang aku di pahang setiap fasa kami dapat klim tambang dari unit latihan dalam perkhidmatan. bayangkan, setiap fasa nilainya [ kalau dari rompin - tm ] ialah rm 500 dua hala, dan selama 8 fasa...rm 4000! ma...hak kita dinafikan oleh setengah negeri kerana buta perkeliling
pembaca jangan salah faham, isu disini ialah isu hak kita dinafikan..bukan komplen, kita kongsi pengalaman. agar nanti kita tidak buat seperti tu...[ sikit lagi usop sipan masuk nak nasihat lah tuu....hahahahhaa ]

Anonymous said...

tuntutan perjalanan ke UPSI sepanjang tahun 2008 tak dapat pun!

Penghargaan kami ( ii )

jutaan terima kasih

Fasa 1
Dr Norlia bt Mat Norwani
( Teori dan Prinsip Pengurusan Pendidikan)
Prof Madya Dr Omar b Abdull Kareem
(Peng. Sumber Manusia dalam Organisasi Pendidikan)
En Ikhsan bin Othman
( Kurikulum dan Pengajaran Sekolah Rendah)
En Zain
( Communicative English 1)
Fasa 2
Hj Nazirmuddin bin Ahmad
( Kepimpinan Pendidikan)
Prof Kamaruzaman
( Psikologi Pendidikan)
En Omar bin Saleh
( Pend. Jasmani dan Sukan)
Fasa 3
Hj Nazirmudin bin Ahmad
( Pengantar Etika)
En Muhammad Khairudin Lim bin Abdullah
(Pengurusan Perubahan)
En Khalip bin Musa dan Prof Madya Hariri
(Pengurusan Strategik Pendidikan)
Pn Ainon
( Communicative English 2)
Fasa 4
Cik Jessnor dan Pn Harnani
(IT dalam Pengurusan Pendidikan)
Dr Khuan Wai Bing
(Kreativiti dan Inovasi Dalam Pendidikan)
Dr Maria bt Salih & Naziyah & Saadiah
( Kurikulum dan Pengajaran Sains Sekolah Rendah)
Fasa 5
Dr Che Mohd Zulkifli bin Che Omar
(Pemasaran Pendidikan)
Dr Shukri bin Zain
(Penyelidikan Tindakan)
Dr Seri Lanang Jaya bin Rohani
(Prinsip Pengajaran Bacaan)
Dr Lim Chong Hin
(Kurikulum dan Pengajaran Matematik Sekolah Rendah)
Fasa 6
Dr Khuan Wai Bing
( Negotiation Skills)
Hj Abu Bakar bin Yusuf
(Prinsip Pengajaran Penulisan)
En Sulaiman , Pn Suliana & En Samad
( Pengurusan Sistem Maklumat dalam Pendidikan)
Fasa 7
En Ibrahim Tamby Chek
Perakaunan Sekolah Rendah
Dr Malik & Pn Ramlah
Pengurusan Kaunseling
Dr Shukri Zain
Pengurusan Penyeliaan
Fasa 8
Prof Madya Hamidah & En Razak Manaf
Isu dan Perundangan dalam Pendidikan
Cik Asmara & Pn Roziah
Pengurusan ICT Sekolah Rendah

ALAMAT TERKINI AHLI PPGB 5A

ahli

PAHANG DM
JAMALUDIN KARIM
HALIPAH BINTI ABDUL AZIZ
MOHAMAD
YUSOF BIN MOHAMAD
ROHANI A GHANI
SHAHRIN
ALIAS ABU SAMAH
NOORHAYATI BINTI RASUL
TANG KAM LONG
WAI SAU KHAU
SHAHAR FADZILAH
VAIRAM A/L SHANMUGAM

PULAU PINANG

ABDULLAH BIN HASHIM
ANJALAY DEVI A/P KRISHNASAMY
ZUBAIDAH
NORMALA>

KEDAH

CHE HASSAN
AZMI BIN DIN
SEE HOCK CHUAN
LAU

PERLIS

ROSLI

SABAH
MARTIVI
SITI DAYANG
MOHD ZAWAWI
SHELLEY LIEW MUI LIN
@SHIRLEY LIEW
CHUNG YEE LAN
CHIN FONG MOI

SARAWAK
GOEN
APHONG

TRENGGANU
RASELI BIN ISMAIL
ALIAS
HASSAN BIN EMBONG
TENGKU ADNAN

SELANGOR

NORHAYATI
SHAADAN BIN MANAP
YEN LAI LENG
SIAH LAY CHOON
WONG SIEW KUEN
LOW CHOON YEN
NAFSIAH BT HUSIN

JOHOR

CHOONG
TEAH HAK BOON
TEO AH HENG
SOH MENG CHOON

PERAK

WAZIR
MAAROF
CHAN
HAMIDAH
ZAINAL BIN BAHARI
KUPAYEE

MELAKA

CHU CHEE HOE

NEGERI SEMBILAN

HASMAH
SARASWATHY