Wednesday, December 3, 2008

Keras Beras Waras

Kawan kawan

Di Johor, ramai kawan kawan aku adalah keturunan Jawa, masa aku sekolah menengah, anak anak jawa merupakan majoriti ler pulak, jadi aku dari keturunan melayu ni kena buli pulak dengan anak anak jawa ni. tetapi satu yang baiknya aku dapat sesuatu dari mereka, kebaikan hati, keluhuran jiwa, keras semangat dan sikap tolong menolong mereka.

ada satu gurauan dari orang2 tua keturuan jawa, dia orang kata...orang perempuan tidak akan lari kalau kau jaga ...keras, beras, waras. aku tak mahu mendalami setiap maksud tersirat dari 3 perkataan yang puitis itu satu persatu, hari ini aku nak mengajak kita melihat pesanan pada perkataan keras.....sebab ada juga maksud sebaliknya

keras- bukan saja pada di maksudkan kepada #@$%#@ tu sahaja, yang tu mestilah kena keras....kalau tak keras..memang lelaki itu [ maaf cakap ] akan diperlekehkan dan tidak disukai oleh pasangannya......namun perkataan keras itu membawa maksud ada juga keras yang tak di[perlukan...seperti cara kita bercakap, menulis berdebat, verbal dan non verbal kita. aku selalu ditegur oleh kawan kawan kerana aku agak keras dalam bergurau, bersembang, menulis dll, ada guna perkataan menyakat, ada kata aku brutal, ada kata lembutlah sikit sop... ada yang belasah aku balik, ada yang menjauhkan diri dan berkata, orang kata ke dia tak boleh, dia kata ke orang boleh....usop tu beranginlah...Jadi ramai orang orang [perempuan terutamanya...] tak suka pada keras. kekerasan dan di keraskan. [ wah...ni dah melalut dah ni...] yang lain fikirlah sendiri kan...

sekarang kita dah tamat belajar, dan balik kelubuk masing masing...ada jamuan perpisahan .
adakah tamat segalanya? masuk kelubuk ertinya tidak mahu lagi mengingat kawan kawan sepermainan? perpisahan yang dijamukan itu perpisahan yang sebenar benar berpisah?

blog ini penyambung ikatan silaturahim kita....pernah satu ketika aku dah mati angin, blog tak ada sambutan....namun ramai kawan kawan yang menafikan hal ini ialah seperti, Low Pulau Ketam, Choong Muar, Che Hassan OS, Yati R, Dollah JPN, Nafa, Tengku, Hasmah, Ani, Chan Tai Ko [ KFC], Ct Dayang..kawan kawan group B seperti Usop sipan, Faris, mpmn, teropong, simantan guru, waruna, dan ramai lagi...[ termasuk penulis blog, graoup B, pengunjung blog dll ] memberikan semangat dan menyabarkan aku...terima kasih semua

lantaran itu aku terus bersemangat menulis dan meneruskan blog ini walaupun kadang kadang tidak bermaya....kemunculan che hassan dan dollah sebagai contributor menceriakan lagi blog ini [ cuma che hassan ni kadang kadang pemanas sikit...]aku tidak suka memaksa, sebab aku tak suka dipaksa. kawan kawan ....

kesimpulannya....jangan keras sangat...berilah kerjasama.....dan tepuk dada tanya selera

nanti kita cerita pulak bab beras dan waras

6 comments:

Anonymous said...

antara perbezaan aku dan kau sof;

aku anak Jawa kau anak Melayu
aku sentimental kau brutal
aku keras kau sentiasa berkeras
aku prihatin kau selalu berangin
aku lemah lembut kau kaki provok

aku adalah aku dan kau adalah kau
walaupun kita senama!!!

kembara kelana said...

wah
semua yang bagus kau punya, yang tak elok aku punya...
kau kurus aku steady
kau janggut tak terurus, aku janggut trim elok
kau ada dua dapur aku satu dan setia
kau wira aku waja
kau GB aku PPD
kau labu aku labi

macam macamlah kau ni sop yang penting kau dan aku jaga
keras waras beras

Anonymous said...

ada orang nak marah ke kat sini???

Anonymous said...

He..he..he. aku gelak sorang-sorang baca gurauan dua saudara aku yang senama ni. Aku duduk sorang-sorang kat rumah aku di kg ni, tetapi aku seolah-olah ada teman bila membaca blog Kembara Kelana, Cikgu Yusof, Cik Seri dan lain-lain blog yang dilink antara satu sama lain.. terima kasih sahabat kerana menceriakan hari-hariku yang suram dan kelabu..

Anonymous said...

aku setuju dengan tukangsampok, cantik dan puitis. Tapi jwb kelana pun, cantik juga. Ada seni, lagu dan irama. Tahniah dan syabas, korang semua, hebat.

kembara kelana said...

nafa dan hasse
aku dengan usop sipan ni macam tulah selalunya, kadang kadang dalam blog orang pun kami bercakaran [ gurau ] blog waruna , blog simantanguru dll. usop labu kau jangan bikin aku panas.

Penghargaan kami ( ii )

jutaan terima kasih

Fasa 1
Dr Norlia bt Mat Norwani
( Teori dan Prinsip Pengurusan Pendidikan)
Prof Madya Dr Omar b Abdull Kareem
(Peng. Sumber Manusia dalam Organisasi Pendidikan)
En Ikhsan bin Othman
( Kurikulum dan Pengajaran Sekolah Rendah)
En Zain
( Communicative English 1)
Fasa 2
Hj Nazirmuddin bin Ahmad
( Kepimpinan Pendidikan)
Prof Kamaruzaman
( Psikologi Pendidikan)
En Omar bin Saleh
( Pend. Jasmani dan Sukan)
Fasa 3
Hj Nazirmudin bin Ahmad
( Pengantar Etika)
En Muhammad Khairudin Lim bin Abdullah
(Pengurusan Perubahan)
En Khalip bin Musa dan Prof Madya Hariri
(Pengurusan Strategik Pendidikan)
Pn Ainon
( Communicative English 2)
Fasa 4
Cik Jessnor dan Pn Harnani
(IT dalam Pengurusan Pendidikan)
Dr Khuan Wai Bing
(Kreativiti dan Inovasi Dalam Pendidikan)
Dr Maria bt Salih & Naziyah & Saadiah
( Kurikulum dan Pengajaran Sains Sekolah Rendah)
Fasa 5
Dr Che Mohd Zulkifli bin Che Omar
(Pemasaran Pendidikan)
Dr Shukri bin Zain
(Penyelidikan Tindakan)
Dr Seri Lanang Jaya bin Rohani
(Prinsip Pengajaran Bacaan)
Dr Lim Chong Hin
(Kurikulum dan Pengajaran Matematik Sekolah Rendah)
Fasa 6
Dr Khuan Wai Bing
( Negotiation Skills)
Hj Abu Bakar bin Yusuf
(Prinsip Pengajaran Penulisan)
En Sulaiman , Pn Suliana & En Samad
( Pengurusan Sistem Maklumat dalam Pendidikan)
Fasa 7
En Ibrahim Tamby Chek
Perakaunan Sekolah Rendah
Dr Malik & Pn Ramlah
Pengurusan Kaunseling
Dr Shukri Zain
Pengurusan Penyeliaan
Fasa 8
Prof Madya Hamidah & En Razak Manaf
Isu dan Perundangan dalam Pendidikan
Cik Asmara & Pn Roziah
Pengurusan ICT Sekolah Rendah

ALAMAT TERKINI AHLI PPGB 5A

ahli

PAHANG DM
JAMALUDIN KARIM
HALIPAH BINTI ABDUL AZIZ
MOHAMAD
YUSOF BIN MOHAMAD
ROHANI A GHANI
SHAHRIN
ALIAS ABU SAMAH
NOORHAYATI BINTI RASUL
TANG KAM LONG
WAI SAU KHAU
SHAHAR FADZILAH
VAIRAM A/L SHANMUGAM

PULAU PINANG

ABDULLAH BIN HASHIM
ANJALAY DEVI A/P KRISHNASAMY
ZUBAIDAH
NORMALA>

KEDAH

CHE HASSAN
AZMI BIN DIN
SEE HOCK CHUAN
LAU

PERLIS

ROSLI

SABAH
MARTIVI
SITI DAYANG
MOHD ZAWAWI
SHELLEY LIEW MUI LIN
@SHIRLEY LIEW
CHUNG YEE LAN
CHIN FONG MOI

SARAWAK
GOEN
APHONG

TRENGGANU
RASELI BIN ISMAIL
ALIAS
HASSAN BIN EMBONG
TENGKU ADNAN

SELANGOR

NORHAYATI
SHAADAN BIN MANAP
YEN LAI LENG
SIAH LAY CHOON
WONG SIEW KUEN
LOW CHOON YEN
NAFSIAH BT HUSIN

JOHOR

CHOONG
TEAH HAK BOON
TEO AH HENG
SOH MENG CHOON

PERAK

WAZIR
MAAROF
CHAN
HAMIDAH
ZAINAL BIN BAHARI
KUPAYEE

MELAKA

CHU CHEE HOE

NEGERI SEMBILAN

HASMAH
SARASWATHY