Friday, November 21, 2008

Aku dan Ahli Rumahku

Hai Kawan kawan
Assalammualaikum dan salam sejahtera

Sebaik saja mendaftar di UPSI, masa berbaris, kami satu pahang sepakat nak join satu rumah, bukannya apa, masa tu memikirkan senang nak balik sekali, hanya seorang kawan dari penang join rumah aku, iaitu Dollah.Sebab aku dah janji dengan Dollah nak satu bilik. Aku, Shahrin , Dollah [ kumpulan A ] Awal, Pirzan dan Sopi [ Kumpulan B ] 3:3 adil lah tu, bilik kami ialah E311, atas dan menghadap jalan ke proton city.

Terus saja, sopi sama dengan shahrin, awal sebilik dengan pirzan dan aku macam biasalah sebilik dengan dollah. Jamal perli aku, datang sama sama tetapi sampai UPSI usop buang aku. [ maaf Jamal, aku dah janji dengan Dollah dari IAB lagi..]

Fasa 2 kami masih di bilik e311, fasa 3 dan 4 kami turun pulak kat aras bawah kemudian fasa 5 atas balik tingkat 3 fasa 6 , 7, 8 kami di aras bawah. kami tidak pernah ke aras 4 dan kami juga tidak pernah ke aras 2. Alhamdullillah, kami berenam terus serumah dan regu bilik pun tak tukar sampai habis kami mengaji di UPSI.

Lantaran itu, hubungan menjadi sangat rapat dan intim, ibarat asam dengan gula yang dicampur dalam botol, akhirnya gula menjadi masam dan asam mempelam muda menjadi manis...dipanggil jeruk. kami menjeruk selama 8 fasa dan akhirnya kami sudahi dengan makan bersama di dusun bay.

Pengalaman serumah amat menggembirakan dan banyak peristiwa lucu kami kongsi bersama. Ada orang tu tidor awal dan ada juga suka tidor lambat, ada suka mengintai bilik orang dan ada suka menggoda ajak hisap rokok. Mula mula 3 orang hisap rokok, aku, awal dan shahrin. Akhirnya tinggal aku dengan awal saja yang tak dapat buang habbit tak elok tu. Sopi dan Shahrin menutup buku dan matanya bila masuk jam 10 malam. Dolah dengan peta mindanya, Awal? Tak study buat asssingment...atau tidor..[ mat skema ] aku ? main game jer..cuma si Pirzan yang agak unik sekali.

Pertama uniknya pirzan, bagus. dia tak kacau orang. Aku yang tak akan lupa pirzan, pertama dia tidor mengigau, kedua dia tidur peluk printer, ketiga alarm hp dia tu macam macam bunyi, kuat pulak tu...ada bunyi jaws, ada bunyi dalam air dan lagi satu dia bawak boling dan main atas katil.

Aku suka datang awal. Aku tukang ambik kunci dan cadar dan masa pulang, kami bergilir. Akhirnya tamat jugalah pengajian di UPSI. Maka selain kita satu kumpulan besar NPQH 9 kemudian kita ke kunpulan kecil 34, 32, 29 kemudian kita ke kumpulan A dan B akhir sekali ada satu lagi kumpulan mini iaitu kumpulan serumah. Selain kumpulan tugasan yang sentiasa berubah. Kumpulan serumah adalah satu regu yang amat sukar dilupakan.

Hari ni dan semalam, sopi dan awal datang ke Rompin, mereka kursus bersama unit kualiti di JPN dan kami bersembang masa kami bersama semasa di UPSI. Kami tergelak bila mengenangkan kisah lucu semasa serumah.

Ternyata dalam enam orang itu, pemenang anugerah mahasiswa terbaik jatuh kepada pirzan, mat peranti dari kumpulan B. Relaks, tak tertekan, orang lain tension, pirzan tersenyum jer. Dia hadir sesi perbincangan, esok dia main gunting2 kertas , main internet dan main PDA dia. Lepas tu dia masuk periksa dan tak ada komen apa apa tentang soalan..result? serupa orang study kuat...tulah hebatnya pirzan

[ maaf pirzan, jangan marah...guruau jer..]

kawan kawan? tentu ada peristiwa manis dengan rakan serumah kan?

marilah kita kongsi..

13 comments:

Anonymous said...

aku cuma teringat ada satu fasa tu korang amik rumah yang biasanya geng aku yang duduk.... mula2 tu rasa macam geram jugak....nasib baik kitorang ni memamg jenis orang baik2!!!

kembara kelana said...

rumah yang biasanya geng kau duduk, bukan bererti setiap fasa rumah tu kau berhak duduk. terima lah hakikat kalau datang lambat...naik tanggalah bang, jangan marah sop

Anonymous said...

dah tak perlu nak nasihat2 lagi sof... kitorang dah dapat pun menerima hakikat kalau datang lambat tu.... cuma terkilan dan sedih jer sikit sebab geng kau sanggup duduk kat situ sedangkan geng aku terutamanya Azam dan Wazir tersangat ler uzurnya untuk naik turun tangga....huhuhu

Anonymous said...

kalu nak duduk selama-lamanya dibilik tu,jadi penunggu lagi baik.

pirzan memang macam tu.mengigau sebab banyak angau.cit-cat dalam kelas sebab banyak "kawan2".main bowling atas katil sebab tak boleh rolling bersama isteri.

group aku biasanya datang lambat tapi dpt bilik yg mula2 semasa daftar dulu.kami dah ada kontek dan kontrak dgn penyelia asrama. cuma sekali saja terlepas ketingkat kayangan.

pirzan memang suka tersonggeh,cool saja sebab peranti banyak.tukang buatnya sisopi tu lah.

sori lah sopi dan firzan.

kembara kelana said...

teropong
kau buat aku ketawa sesorang, ni mesti geng pok ya YB. Kontrak dengan ikan bilis dan ikan masin jer, PAR asrama dah cair, aku usik masa daftar aku nak bilik pok ya, kelam kabut dia kata dah booking, aku kata ok, aku booking bilik tu fasa depan. dia kelam kabut kata boleh boleh..wal hal aku acah jer, sebab geng pok ya adalah geng aku jugak..ada hapis ada zul ada ya dll.
pirzan main boling atas katil, kena dinding, sampai aku tak boleh tiduq..terkejut malam buta macam ada benda runtuh, lepas tu aku sorok bola boling dia, dia cari macam kucing hilang anak, sopi sumo boy tadi baru balik dari rompin kursus tido dengan awal,
teropong,
kau eloklah teropong usop sipan, [ tukang sampok ]duk merungut dapat bilik atas.. kau pesan dengan dia, jangan sedih..sekarang dia boleh ambik bilik tu selama lamanya hahahahaha

Anonymous said...

Cerita pasal kawan sebilik ni, aku ok jugalah bersama lias mantan, hj lias, raseli, hasan embong dan YM tengku. Tapi yang aku tak berapa suka depa ni tak kesah sangat pasal kebersihan. Akulah yang tukang cuci jamban, mop lantai dan sapu bilik, bukan bilik aku je, tapi semua bilik. Depa ni buat bodoh je wpun jamban macam jamban kat stesen minyak. Aku ni jenis geli sikit, tak boleh berak kalau jamban berkulat. Aku masih ingat, ketika musim pereksa, hari minggu, depa ni stady bagai nak ghak, tapi aku ambil kesempatan hari minggu, steady jer..kemas dan cuci rumah. Aku, alhamdulilah, berkat beri keselesaan kepada rakan-rakan, keputusan preksa, aku tak pernah di bawah kawan aku yang 5 orang ni. Aku ambil ikhtibar drp ni semua.

kembara kelana said...

mu memang kemas che hasse... nak tanya, betul ke lias mantan ka... lagi?
riuh sampai ke rompin dah berita ni, kalau betul...tahniah.

Anonymous said...

????????????? betul ke sop? Berdiri bulu romaku. Merinding kulit tubuhku. Meledak rasa dalam dada.Dag dig dug di dalam jantungku....aah biasa saja. Patutla senyap je dia...Sibuk rupanya.

Anonymous said...

Bila baca coretan you all ini, aku tersenyum panjang... aku rindulah kat you all semua...

Anonymous said...

wahai siti dayangku,
kenapakah kau diam seribu bahasa?
kita dah cuti dah ni...projek 3 pun dah takde lg nak sibuk2. projek apa kini dyg?

kembara kelana said...

oleh kerana muncul berita puteri dusun aku masuk kan gambar family da di page bawah

Anonymous said...

Aa..ni satu lagi, sop, hang kata, hidup ni, mula2 seronok, lepas tu jemu, lepas tu fitnah. Jangan...kalau hang tak tahu drp tuan tubuh. Tapi akupun tak tahu jugak. Jadi, no komen. Akupun tekena jugak cerita mcm ni. 2 minggu lepas balik upsi, heboh di sek aku kata aku kawin lagi. Nak pecah perut aku ketawa dgr cerita depa ni. Tapi sygnya walaupun cikgu sek aku ni lebih 40 org, (mendoakan) tapi sampai hari ni, aku hanya seorang isteri. Sabar je le..

Puteri Dusun ni sapa pulak? Tak payah nak menyorok2lah. Kenalkan diri.

Anonymous said...

Tak ku sangka diam-diam berisi.Jangan disangka air yang tenang tak ada buaya.... rupa-rupanya ada JAWS!!!!

Penghargaan kami ( ii )

jutaan terima kasih

Fasa 1
Dr Norlia bt Mat Norwani
( Teori dan Prinsip Pengurusan Pendidikan)
Prof Madya Dr Omar b Abdull Kareem
(Peng. Sumber Manusia dalam Organisasi Pendidikan)
En Ikhsan bin Othman
( Kurikulum dan Pengajaran Sekolah Rendah)
En Zain
( Communicative English 1)
Fasa 2
Hj Nazirmuddin bin Ahmad
( Kepimpinan Pendidikan)
Prof Kamaruzaman
( Psikologi Pendidikan)
En Omar bin Saleh
( Pend. Jasmani dan Sukan)
Fasa 3
Hj Nazirmudin bin Ahmad
( Pengantar Etika)
En Muhammad Khairudin Lim bin Abdullah
(Pengurusan Perubahan)
En Khalip bin Musa dan Prof Madya Hariri
(Pengurusan Strategik Pendidikan)
Pn Ainon
( Communicative English 2)
Fasa 4
Cik Jessnor dan Pn Harnani
(IT dalam Pengurusan Pendidikan)
Dr Khuan Wai Bing
(Kreativiti dan Inovasi Dalam Pendidikan)
Dr Maria bt Salih & Naziyah & Saadiah
( Kurikulum dan Pengajaran Sains Sekolah Rendah)
Fasa 5
Dr Che Mohd Zulkifli bin Che Omar
(Pemasaran Pendidikan)
Dr Shukri bin Zain
(Penyelidikan Tindakan)
Dr Seri Lanang Jaya bin Rohani
(Prinsip Pengajaran Bacaan)
Dr Lim Chong Hin
(Kurikulum dan Pengajaran Matematik Sekolah Rendah)
Fasa 6
Dr Khuan Wai Bing
( Negotiation Skills)
Hj Abu Bakar bin Yusuf
(Prinsip Pengajaran Penulisan)
En Sulaiman , Pn Suliana & En Samad
( Pengurusan Sistem Maklumat dalam Pendidikan)
Fasa 7
En Ibrahim Tamby Chek
Perakaunan Sekolah Rendah
Dr Malik & Pn Ramlah
Pengurusan Kaunseling
Dr Shukri Zain
Pengurusan Penyeliaan
Fasa 8
Prof Madya Hamidah & En Razak Manaf
Isu dan Perundangan dalam Pendidikan
Cik Asmara & Pn Roziah
Pengurusan ICT Sekolah Rendah

ALAMAT TERKINI AHLI PPGB 5A

ahli

PAHANG DM
JAMALUDIN KARIM
HALIPAH BINTI ABDUL AZIZ
MOHAMAD
YUSOF BIN MOHAMAD
ROHANI A GHANI
SHAHRIN
ALIAS ABU SAMAH
NOORHAYATI BINTI RASUL
TANG KAM LONG
WAI SAU KHAU
SHAHAR FADZILAH
VAIRAM A/L SHANMUGAM

PULAU PINANG

ABDULLAH BIN HASHIM
ANJALAY DEVI A/P KRISHNASAMY
ZUBAIDAH
NORMALA>

KEDAH

CHE HASSAN
AZMI BIN DIN
SEE HOCK CHUAN
LAU

PERLIS

ROSLI

SABAH
MARTIVI
SITI DAYANG
MOHD ZAWAWI
SHELLEY LIEW MUI LIN
@SHIRLEY LIEW
CHUNG YEE LAN
CHIN FONG MOI

SARAWAK
GOEN
APHONG

TRENGGANU
RASELI BIN ISMAIL
ALIAS
HASSAN BIN EMBONG
TENGKU ADNAN

SELANGOR

NORHAYATI
SHAADAN BIN MANAP
YEN LAI LENG
SIAH LAY CHOON
WONG SIEW KUEN
LOW CHOON YEN
NAFSIAH BT HUSIN

JOHOR

CHOONG
TEAH HAK BOON
TEO AH HENG
SOH MENG CHOON

PERAK

WAZIR
MAAROF
CHAN
HAMIDAH
ZAINAL BIN BAHARI
KUPAYEE

MELAKA

CHU CHEE HOE

NEGERI SEMBILAN

HASMAH
SARASWATHY