Thursday, November 20, 2008

Jambatan Silaturahim

Buka je blog ni, terpampang 'Jambatan Silaturahim...' Ini idea saudara aku Usoprompin@kembarakelana. Tapi heran jugak aku, sejak gatal tangan dengan blog ni, aku tengok baru beberapa orang yang 'melintasi jambatan ni'. Pelek jugak. Depa ni lalu jalan lain, tak lalu 'jambatan' ni kot? Atau depa pakai 'terowong'. Kalu lagu ni, boring jugak aku. Aku dengan usop ni, syok sendiri kot. Kalaulah melalui blog ni, Dr. Kuan bagi A, aku rasa kita tetap dapat B juga Sop. Sebab ramai yang berlumba-lumba, kalau boleh nak di depan, nak guna 'jambatan' ni. Inilah yang dikatakan Usop hari tu. Tapi, dah tak baca, 53 orang ni, sapa pun tak faham. Aku dari dulu lagi faham. Sebab tu, aku sentiasa berada 'di luar kotak'. Cuba bagi komen sikit, kawan yang guna 'jambatan' ni. Emzex lagu mana? Kalau dah tak berguna lagi jambatan ni, kita nak guna apa sop, untuk sampai ke sebarang sana? Jangan bakar jambatan sudahlah.

4 comments:

kembara kelana said...

hasan
kata orang ' duit dalam kocek orang kita tak tau , ada berapa banyak..'
begitu juga dengan masalah, keadaan, suasana, sikap, kemahuan dan sebagainya. kau buat macam biasa jer, entri apa apa yang kau ingin nak kongsi, yang kau nak luahkan.
aku ? terima saja..lambat bangat akan semakin ramai membaca dan menyertainya. kau jangan putus asa. aku dah mulakan blog ini sendirian sejak 2007 lagi. semoga kau tetap memberikan sumbangan

kita buat jambatan depa buat terowong..dah nak buat lagu mana.

salam

Anonymous said...

DIAM
(buat mereka yang tak
pernah mengerti)

Sesudah tiba waktunya, tengah malam
Menunggu warna reda terpancar
Sinar matamu bening dan menikam
Aku telah memilih diam

Diam bukan bererti marah
Diam bukan bererti kalah
Diam bukan bererti salah
Diam bukan bererti lemah

Malam ini kita dicabar dengus angin
Mana ada cinta perkasa yang tak membadai
Antara umbi hidup dan sulur kehidupan
Aku telah memilih diam

Diam mengajar aku memahami sabar
Diam adalah salju memadam api amarah
Diam umpama bunga penyeri halaman mereda gelora
Diam dibina dengan ambangan bulan mencari kebenaran
Diam seperti memandang cermin diri

Setelah seribu tingkah menongkah
Aku telah memilih diam
Kerana adakalanya diam lebih baik dari berbicara
Jika bicara hanya mengundang dosa
Memarak api sengketa
Mendatang bencana
Disalah teka

Sesudah tiba waktunya, tengah malam
Izinkan aku memilih diam
Sehingga kutemui kata-kata
Yang mampu menjadi makna


serisuryatirasul
2008

kembara kelana said...

yati
puisi diam kau tu aku bisingkan kat paparan depan blog. biar pun itu jawapannya kenapa kau diam, namun kau sebenarnya bukan pendiam. kau terdiam atau di diamkan [ macamana ek? ] rosli ni, kerja dia baca blog ka, tak pernah buka blog? rosli ni bila jauh dia diam, bila dekat dia bising na..

Anonymous said...

buat la jambatan dua hala.

Penghargaan kami ( ii )

jutaan terima kasih

Fasa 1
Dr Norlia bt Mat Norwani
( Teori dan Prinsip Pengurusan Pendidikan)
Prof Madya Dr Omar b Abdull Kareem
(Peng. Sumber Manusia dalam Organisasi Pendidikan)
En Ikhsan bin Othman
( Kurikulum dan Pengajaran Sekolah Rendah)
En Zain
( Communicative English 1)
Fasa 2
Hj Nazirmuddin bin Ahmad
( Kepimpinan Pendidikan)
Prof Kamaruzaman
( Psikologi Pendidikan)
En Omar bin Saleh
( Pend. Jasmani dan Sukan)
Fasa 3
Hj Nazirmudin bin Ahmad
( Pengantar Etika)
En Muhammad Khairudin Lim bin Abdullah
(Pengurusan Perubahan)
En Khalip bin Musa dan Prof Madya Hariri
(Pengurusan Strategik Pendidikan)
Pn Ainon
( Communicative English 2)
Fasa 4
Cik Jessnor dan Pn Harnani
(IT dalam Pengurusan Pendidikan)
Dr Khuan Wai Bing
(Kreativiti dan Inovasi Dalam Pendidikan)
Dr Maria bt Salih & Naziyah & Saadiah
( Kurikulum dan Pengajaran Sains Sekolah Rendah)
Fasa 5
Dr Che Mohd Zulkifli bin Che Omar
(Pemasaran Pendidikan)
Dr Shukri bin Zain
(Penyelidikan Tindakan)
Dr Seri Lanang Jaya bin Rohani
(Prinsip Pengajaran Bacaan)
Dr Lim Chong Hin
(Kurikulum dan Pengajaran Matematik Sekolah Rendah)
Fasa 6
Dr Khuan Wai Bing
( Negotiation Skills)
Hj Abu Bakar bin Yusuf
(Prinsip Pengajaran Penulisan)
En Sulaiman , Pn Suliana & En Samad
( Pengurusan Sistem Maklumat dalam Pendidikan)
Fasa 7
En Ibrahim Tamby Chek
Perakaunan Sekolah Rendah
Dr Malik & Pn Ramlah
Pengurusan Kaunseling
Dr Shukri Zain
Pengurusan Penyeliaan
Fasa 8
Prof Madya Hamidah & En Razak Manaf
Isu dan Perundangan dalam Pendidikan
Cik Asmara & Pn Roziah
Pengurusan ICT Sekolah Rendah

ALAMAT TERKINI AHLI PPGB 5A

ahli

PAHANG DM
JAMALUDIN KARIM
HALIPAH BINTI ABDUL AZIZ
MOHAMAD
YUSOF BIN MOHAMAD
ROHANI A GHANI
SHAHRIN
ALIAS ABU SAMAH
NOORHAYATI BINTI RASUL
TANG KAM LONG
WAI SAU KHAU
SHAHAR FADZILAH
VAIRAM A/L SHANMUGAM

PULAU PINANG

ABDULLAH BIN HASHIM
ANJALAY DEVI A/P KRISHNASAMY
ZUBAIDAH
NORMALA>

KEDAH

CHE HASSAN
AZMI BIN DIN
SEE HOCK CHUAN
LAU

PERLIS

ROSLI

SABAH
MARTIVI
SITI DAYANG
MOHD ZAWAWI
SHELLEY LIEW MUI LIN
@SHIRLEY LIEW
CHUNG YEE LAN
CHIN FONG MOI

SARAWAK
GOEN
APHONG

TRENGGANU
RASELI BIN ISMAIL
ALIAS
HASSAN BIN EMBONG
TENGKU ADNAN

SELANGOR

NORHAYATI
SHAADAN BIN MANAP
YEN LAI LENG
SIAH LAY CHOON
WONG SIEW KUEN
LOW CHOON YEN
NAFSIAH BT HUSIN

JOHOR

CHOONG
TEAH HAK BOON
TEO AH HENG
SOH MENG CHOON

PERAK

WAZIR
MAAROF
CHAN
HAMIDAH
ZAINAL BIN BAHARI
KUPAYEE

MELAKA

CHU CHEE HOE

NEGERI SEMBILAN

HASMAH
SARASWATHY