Saturday, November 15, 2008

Sepintas lalu

Tengok saudara kita usop ni mengarang blog, aku jadi semakin kagum dengannya. Bukan senang setiap hari dok bersekang mata mencari ide untuk mengarang, mencuit hati rakan-rakan yang semakin 'menghilang'. Aku, walaupun sibuk ( macam kau orang jugalah) curi-curi baca blog yang diilhamkan soprompin ni. Tahniah sop, hang memang terer bab ni. Tapi yang menariknya, dalam karangan hang tu, terserlah kekuatan tersendiri. Bukan sahaja dari segi gaya bahasanya, tetapi juga ide yang sentiasa ada dan kena pada tempatnya. Memang, walaupun kita bersama secara terputus-putus tetapi perhubungan kita, lain macam rasanya. Maksud aku, gang kita ni ada keistimewaan tersendiri. Setiap orang dengan kehebatan yang asli yang memang layak jadi pemimpin pendidikan pada era moden ini. Hassan Embong, tengku, lias mantan dan raseli, dengan gaya terengganunya sentiasa ada yang mencuit hati dan memberi erti kepada apa yang kita pelajari. Vairam, walaupun masih muda dan buat asigment dengan syle cut and pastenya, tapi ada baiknya guru besar ladang teh ni. Aku masih ingat, satu malam kumpulan kami nak menyiapkan satu tugasan, dia sanggup telefon kawan dia selama lebih sejam buat translation melalui phone. Jarang orang macam ni pada zaman ni. Selalunya, nak balas smspun takut habis kredit. Dan ramai lagilah yang aku takdan nak sebut di sini. Apa yang aku nak kau orang fakam, kau orang semua mampu mengubah senerio pendidikan negara ke arah yang lebih baik, sesuai dengan label, pemegang ijazah pengurusan sekolah. Aku, la ni, kalau ada gang ppd atau jabatan yang mai nak mengajar aku di sekolah, itu tak betul, ini tak betul, aku dah berani cakap, aku gdadute pengurusan sekolah, bukan matematik, bukan sejarah, jadi tak payah mai nak mengajar aku di sekolah. Di upsi dan iab, lebih 60 orang pensyarah yang mengajar aku, yang sangat aku respet depa ni. So, Aku sangat berharap gang kita ni akan jadi pemimpin 'di luar kotak' yang sentiasa berani 'mengubah' sekolah dan pendidikan negara, macam mandiang lim goh tong. Aku, kerana nak faham tajuk 'perubahan' baca buku lim goh tong, dan kagum dengan cina tulen ni yang menjadi sebahagian daripada ejen pembangunan negara. Kita? apa ada? Jauh panggang dari api jika dibandingkan dengan mandiang ni. Penulisan pertama aku di blog ni macam mencabar kau orang semua, memang ada benarnya. Apa gunanya segulung ijazah ( tu dengar2 nak buat master pulak tu) tapi di sekolah, jadi pak turut tak berani nak buat sesuatu yang boleh mengubah negara (bukan macam hari ni) yang semakin parah dalam semua aspek. Apa tidaknya, buka tv, macam kita ni duduk di indon, semua chanel cerita indon. Tengok poster tepi jalan, syarikat2 telekomunikasi ni, macam jadi bapa angkat kepada sipendatang ni, dengan pelbagai discount. Untuk kita, apa ada? Pada aku maruah negara dan pendidikan sudah begitu jauh terpesorok di lembah kehinaan. Kerana mengejar keuntungan, mereka sanggup menodai budaya bangsa dan jatidiri negara. Aku benar2 serius, dan malu jadi gb jika anak murid yang keluar dari sekolah aku, mengemis di negara sendiri dan tidak mengenal diri serta budaya bangsanya sendiri. Dulu aku pernah cerita sekolah aku takda pagar (open school) kerana dah lama rosak. Tapi mai di sekolah baru di tengah bandar ni, lain pulak ceritanya. Pagar ada, tapi tiangnya habis dijadikan sumber sesuap nasi pemegang hak prefesion baru yang macam diberi pengiktirafan. Aku kata begitu, kerana bila aku buat report polis, depa kata "biasalah cikgu". Dalam hati aku timbul persoalan "jadi hampa (polis ni) dok buat apa, kalau tak boleh benteras pencuri2 ni?". Tapi bila sebut pendidikan, ni yang aku fikir dan nak ajak rakan2 semua fikir. Sipencuri ni, takkan dia tak pernah sekolah? Sekolah mana dulu tu? Sekolah aku ke?. Inilah yang kita semua kena fikirkan, sebab kita semua dah mengaku kita 'pemimpin sekolah'. Biar apa yang didebatkan dalam kelas tu dijadikan kenyataan. Baru berbaloi berulang-alik selama 3 tahun ke upsi dan iab. Kau orang baca isi hati aku ni, memang kau orang faham aku bagaimana. Sentiasa 'panas' bila interup dalam kelas kita. Aku tahu, ramai yang menjuehkan bibir, tapi aku tetap aku, samalah jugak dengan hang sop. Apapun, aku minta maaf, takda niat aku mengata sesiapa, pada aku kau orang semua kawan aku yang sangat bermakna dalam sejarah hidup aku yang seadanya ini. Aku nak ulang macam yang usop kata, macam kata siNabil tulah, "lu fikirlah sendiri".

1 comment:

kembara kelana said...

akhirnya niat ku tercapai.. hassan menjadi contributor aku yang pertama entrikan pendapat dan berita dari utama.
tahniah hassan.

wow...entri pertama begitu hebat dan kencang.. aku kagum.

kawan kawan..jom kita sama sama menulis..just berikan email dan aku jemput...buka email dan terima jemputan

lepas tu buka blog
sign in
masukkan email dan password

kemudian di penjuru kiri blog ada perkataan new post

klik dan mula menulis

kemudian publish

siap....senang jer... kalaua semua negeri ada penulisnya..maka kita sentiasa berhubung dan bertukar fikiran...

cubalah yer...tak tau sms atau hello atau email ...aku sedia membantu..

sekali lahi TAHNIAH CHE HASSAN.

Penghargaan kami ( ii )

jutaan terima kasih

Fasa 1
Dr Norlia bt Mat Norwani
( Teori dan Prinsip Pengurusan Pendidikan)
Prof Madya Dr Omar b Abdull Kareem
(Peng. Sumber Manusia dalam Organisasi Pendidikan)
En Ikhsan bin Othman
( Kurikulum dan Pengajaran Sekolah Rendah)
En Zain
( Communicative English 1)
Fasa 2
Hj Nazirmuddin bin Ahmad
( Kepimpinan Pendidikan)
Prof Kamaruzaman
( Psikologi Pendidikan)
En Omar bin Saleh
( Pend. Jasmani dan Sukan)
Fasa 3
Hj Nazirmudin bin Ahmad
( Pengantar Etika)
En Muhammad Khairudin Lim bin Abdullah
(Pengurusan Perubahan)
En Khalip bin Musa dan Prof Madya Hariri
(Pengurusan Strategik Pendidikan)
Pn Ainon
( Communicative English 2)
Fasa 4
Cik Jessnor dan Pn Harnani
(IT dalam Pengurusan Pendidikan)
Dr Khuan Wai Bing
(Kreativiti dan Inovasi Dalam Pendidikan)
Dr Maria bt Salih & Naziyah & Saadiah
( Kurikulum dan Pengajaran Sains Sekolah Rendah)
Fasa 5
Dr Che Mohd Zulkifli bin Che Omar
(Pemasaran Pendidikan)
Dr Shukri bin Zain
(Penyelidikan Tindakan)
Dr Seri Lanang Jaya bin Rohani
(Prinsip Pengajaran Bacaan)
Dr Lim Chong Hin
(Kurikulum dan Pengajaran Matematik Sekolah Rendah)
Fasa 6
Dr Khuan Wai Bing
( Negotiation Skills)
Hj Abu Bakar bin Yusuf
(Prinsip Pengajaran Penulisan)
En Sulaiman , Pn Suliana & En Samad
( Pengurusan Sistem Maklumat dalam Pendidikan)
Fasa 7
En Ibrahim Tamby Chek
Perakaunan Sekolah Rendah
Dr Malik & Pn Ramlah
Pengurusan Kaunseling
Dr Shukri Zain
Pengurusan Penyeliaan
Fasa 8
Prof Madya Hamidah & En Razak Manaf
Isu dan Perundangan dalam Pendidikan
Cik Asmara & Pn Roziah
Pengurusan ICT Sekolah Rendah

ALAMAT TERKINI AHLI PPGB 5A

ahli

PAHANG DM
JAMALUDIN KARIM
HALIPAH BINTI ABDUL AZIZ
MOHAMAD
YUSOF BIN MOHAMAD
ROHANI A GHANI
SHAHRIN
ALIAS ABU SAMAH
NOORHAYATI BINTI RASUL
TANG KAM LONG
WAI SAU KHAU
SHAHAR FADZILAH
VAIRAM A/L SHANMUGAM

PULAU PINANG

ABDULLAH BIN HASHIM
ANJALAY DEVI A/P KRISHNASAMY
ZUBAIDAH
NORMALA>

KEDAH

CHE HASSAN
AZMI BIN DIN
SEE HOCK CHUAN
LAU

PERLIS

ROSLI

SABAH
MARTIVI
SITI DAYANG
MOHD ZAWAWI
SHELLEY LIEW MUI LIN
@SHIRLEY LIEW
CHUNG YEE LAN
CHIN FONG MOI

SARAWAK
GOEN
APHONG

TRENGGANU
RASELI BIN ISMAIL
ALIAS
HASSAN BIN EMBONG
TENGKU ADNAN

SELANGOR

NORHAYATI
SHAADAN BIN MANAP
YEN LAI LENG
SIAH LAY CHOON
WONG SIEW KUEN
LOW CHOON YEN
NAFSIAH BT HUSIN

JOHOR

CHOONG
TEAH HAK BOON
TEO AH HENG
SOH MENG CHOON

PERAK

WAZIR
MAAROF
CHAN
HAMIDAH
ZAINAL BIN BAHARI
KUPAYEE

MELAKA

CHU CHEE HOE

NEGERI SEMBILAN

HASMAH
SARASWATHY