Saturday, November 15, 2008

Persediaan Buka Sekolah 2009

Sop, aku respet betul kamu ni. Kerana nak baca apa yang aku tulis di blog kita ni, mu sanggup singgah cc. Inilah yang dikatakan pemimpin, di mana sajapun boleh lakukan kerja. Aku memang rasa teruja juga bila coretan pertama aku terpampang di blog kita ini. Bukan niat nak menunjuk, tapi seperti yang aku komen sebelum ini, blog ini banyak faedahnya kalau kita sama-sama manfaatkan. Sebagai contoh, aku kesempatan masuk ke blog faris, aku muatturun karya siMaznun tentang persediaan buka sekolah. Dapatlah sikit idea nak buat perancangan buka sekolah tahun 2009 nanti. Kalaulah blog kita ni begitu aktif kepada semua gang kita, aku pasti kita boleh kongsi macam-macam. Namanya guru, tak payah jadi taik idung masinlah, sebarkanlah ilmu, tak banyak pun, sekurang-kurangnya bermanfaat untuk orang lain.

Aku baru saja helo abang angkat aku Alias Mantan di kerteh, katanya sekolah dia masih terbaik dalam upsr, walaupun banyak sekolah lain menurun. Jadi, aku percaya ada banyak yang kita boleh belajar dengan gbnya, cikgu Jah tu. Sembang-sembang, katanya dia frust juga tak dapat layanmu ketika mu gi tganu hari tu. SiLias ni, lain sikit, nombor tel tu tukor sokmo. Tapi dengan aku setiap kali tukar no di helo aku.

Sebut pasal persediaan buka sekolah 2009, aku dah mula proses. Aku nak kongsi dengan rakan2, buku perancangan sekolah aku selalunya canggih sikit, maklumlah aku terbitkan guna 'pagemaker'. Usop pun takdan belajar dengan aku. Jadi sapa kawan-kawan yang minat nak dapatkan contoh dari aku, belajar 'pagemaker' dulu. Sikit masa nanti, bila aku dah upgrade website sekolah aku, hampa boleh muatturun, macam cikgu2 sekolah aku, mereka kena tengok perancangan sekolah melalui website sekolah. Ini namanya canggih. Jadi aku sangat berharap kawan-kawan yang lain mai kita sama-sama aktifkan blog kita ini, demi kebaikan bersama. Aku teringin benar nak baca dan tengok hasil karya kawan kita YMTengku Denan. Tengku ni, aku juga respet dia antara orang mahir it dan kerjanya pasti canggih. Lagi pula dia ni, kerjanya di Institut Perguruan, jadi banyak perkara yang dia boleh kongsikan buat tatapan kita. Yang lain-lain apa kurangnya, Rosli Prof di JPN Perlis, Dolah di JPN Penang, Siti Dayang Di PPD di Sabah, Soh, di SJKC Di Muar dan tak lupa juga Sikecil molek Shelley di Tambunan. Sorang lagi, tak kurang hebatnya, bini OCS, Datin Shahar, yang kini dah di Kajang, pasti banyak idea baru di tempat yang lebih canggih berbanding dengan Kuala Lipis dulu tu. Kawan-kawan kita ni semua bukan calang-calang orang. So, jointlah. kalau perlu berdebat, kita debat secara ilmiah di blog ini. Hargailah hasil kerja Usop Rompin ni. Bukan senang, tapi Usop ni, sentiasa bersemangat.

Buat persediaan buka sekolah tahun 2009, satu cadangan aku, buatlah yang lain dari yang lain. Orang yang cemerlang selalunya lain dari yang lain. Jadi beranikan diri, mencuba sesuatu yang baru. Aku cakap macam ni, kerana aku dah bertugas di banyak sekolah, apa yang aku lihat, semuanya stereotype. Aku bukan nak masuk bakul angkat sendiri, tetapi kalau aku tak cerita kau orang semua tak tau. Aku pernah buat satu projek kecemerlangan kokurikulum dan sukan di SK Wangsa Maju Seksyen 1, Kuala Lumpur. Kerana aku buat lain dari yang lain, alhamdulilah boleh dikatakan berjayalah. Sekolah tu terkenal dengan kejayaan sukan dan koko dari tahun 1997 - 2003, hasil idea dan modul aku ni. Yang paling menariknya, Jemaah Nazir ambil sebagai contoh pengurusan koko yang baik.

Apapun terpulanglah kepada masing-masing. Kerana sepanjang kita bersama, aku tengok, semua orang tak kurang hebatnya. Tapi apa yang aku nak tarik perhatian kita semua, gunakanlah blog ini untuk berkongsi kebaikan yang kita ada. Itupun kalau korang nak. Kalau tidak, aku dengan usop akan teruskan juga selagi blog ni tak kena bayar untuk kami tulis. Bukan begitu sop?

1 comment:

kembara kelana said...

san
tak taulah setakat ini aku dah ajar dalam blog ini macam macam.. cuma dia orang tak mahu try n error. amalah aku rasa 50% tak baca pun blog kita ni..yang tak putus baca, usop sipan..dia memang baca dan selalu beri komen membina, kawan kawan group b banyak beri semangat pada aku untuk teruskan...kawan kawan kita 50% lagi tu...pun sama , memberikan suntikan semangat.
bila mu dah mula masukkan entri.. aku lagi bersemangat. semoga kawan kawan lain pun sama bersemangat. mengharmonikan blog ini bersama

Penghargaan kami ( ii )

jutaan terima kasih

Fasa 1
Dr Norlia bt Mat Norwani
( Teori dan Prinsip Pengurusan Pendidikan)
Prof Madya Dr Omar b Abdull Kareem
(Peng. Sumber Manusia dalam Organisasi Pendidikan)
En Ikhsan bin Othman
( Kurikulum dan Pengajaran Sekolah Rendah)
En Zain
( Communicative English 1)
Fasa 2
Hj Nazirmuddin bin Ahmad
( Kepimpinan Pendidikan)
Prof Kamaruzaman
( Psikologi Pendidikan)
En Omar bin Saleh
( Pend. Jasmani dan Sukan)
Fasa 3
Hj Nazirmudin bin Ahmad
( Pengantar Etika)
En Muhammad Khairudin Lim bin Abdullah
(Pengurusan Perubahan)
En Khalip bin Musa dan Prof Madya Hariri
(Pengurusan Strategik Pendidikan)
Pn Ainon
( Communicative English 2)
Fasa 4
Cik Jessnor dan Pn Harnani
(IT dalam Pengurusan Pendidikan)
Dr Khuan Wai Bing
(Kreativiti dan Inovasi Dalam Pendidikan)
Dr Maria bt Salih & Naziyah & Saadiah
( Kurikulum dan Pengajaran Sains Sekolah Rendah)
Fasa 5
Dr Che Mohd Zulkifli bin Che Omar
(Pemasaran Pendidikan)
Dr Shukri bin Zain
(Penyelidikan Tindakan)
Dr Seri Lanang Jaya bin Rohani
(Prinsip Pengajaran Bacaan)
Dr Lim Chong Hin
(Kurikulum dan Pengajaran Matematik Sekolah Rendah)
Fasa 6
Dr Khuan Wai Bing
( Negotiation Skills)
Hj Abu Bakar bin Yusuf
(Prinsip Pengajaran Penulisan)
En Sulaiman , Pn Suliana & En Samad
( Pengurusan Sistem Maklumat dalam Pendidikan)
Fasa 7
En Ibrahim Tamby Chek
Perakaunan Sekolah Rendah
Dr Malik & Pn Ramlah
Pengurusan Kaunseling
Dr Shukri Zain
Pengurusan Penyeliaan
Fasa 8
Prof Madya Hamidah & En Razak Manaf
Isu dan Perundangan dalam Pendidikan
Cik Asmara & Pn Roziah
Pengurusan ICT Sekolah Rendah

ALAMAT TERKINI AHLI PPGB 5A

ahli

PAHANG DM
JAMALUDIN KARIM
HALIPAH BINTI ABDUL AZIZ
MOHAMAD
YUSOF BIN MOHAMAD
ROHANI A GHANI
SHAHRIN
ALIAS ABU SAMAH
NOORHAYATI BINTI RASUL
TANG KAM LONG
WAI SAU KHAU
SHAHAR FADZILAH
VAIRAM A/L SHANMUGAM

PULAU PINANG

ABDULLAH BIN HASHIM
ANJALAY DEVI A/P KRISHNASAMY
ZUBAIDAH
NORMALA>

KEDAH

CHE HASSAN
AZMI BIN DIN
SEE HOCK CHUAN
LAU

PERLIS

ROSLI

SABAH
MARTIVI
SITI DAYANG
MOHD ZAWAWI
SHELLEY LIEW MUI LIN
@SHIRLEY LIEW
CHUNG YEE LAN
CHIN FONG MOI

SARAWAK
GOEN
APHONG

TRENGGANU
RASELI BIN ISMAIL
ALIAS
HASSAN BIN EMBONG
TENGKU ADNAN

SELANGOR

NORHAYATI
SHAADAN BIN MANAP
YEN LAI LENG
SIAH LAY CHOON
WONG SIEW KUEN
LOW CHOON YEN
NAFSIAH BT HUSIN

JOHOR

CHOONG
TEAH HAK BOON
TEO AH HENG
SOH MENG CHOON

PERAK

WAZIR
MAAROF
CHAN
HAMIDAH
ZAINAL BIN BAHARI
KUPAYEE

MELAKA

CHU CHEE HOE

NEGERI SEMBILAN

HASMAH
SARASWATHY